فایل بررسی مفهوم حرفه اي گری در دندانپزشكي از نظر دانشجويان دندانپزشكي

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته پزشکی (آموزش_و_پژوهش)
این پایان نامه در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد

 

چكيده

مقدمه: حرفه ای گری به عنوان هسته مرکزی حرفه دندانپزشکی توجه ویژه‏ای را در سراسر دنیا به خود جلب کرده است. با این حال تا کنون هیچ مطالعه ای در ایران در جهت ارزیابی وضعیت کنونی حرفه‏ای‏گری در دندانپزشکی و تلاش برای ارتقای آن انجام نگردیده است.  هدف از این مطالعه بررسی درک دانشجویان سالهای مختلف دندانپزشکی از مفهوم حرفه‏ای‏گری است.

روش: سیصد دانشجوی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این مطالعه شرکت کردند. ابزار ADEA جهت رسیدن به اهداف این مطالعه اصلاح گردید. روایی صوری و روایی محتوای این پرسشنامه بررسی گردید، همچنین پایایی آن با شاخص آلفای کرونباخ 83/0مورد تایید قرار گرفت. سپس پرسشنامه ها توسط دانشجویان تکمیل گشته و اطلاعات جمع آوری شده به وسیله نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج: نتایج نشان داد تفاوت معنی داری بین حرفه ای‏گری دانشجویان سال اول با سال ششم(P= 0/002, F= 3/27) و سال سوم (P= 0/001, F= 4/53) وجود دارد. همچنین بین اجزای حرفه‏ای‏گری (صلاحیت، عدالت، صداقت، مسئولیت پذیری، احترام و تمایل به خدمت) در سال‏های مختلف تفاوت معنی داری وجود دارد(P<0/05). دانشجویان سال پنجم و ششم بیشترین نمره را در مهارت کسب کردند در حالی که دانشجویان سالهای اول، دوم، سوم و چهارم بیشترین نمره را در زمینه احترام کسب نمودند. کمترین نمره در کل دانشجویان مربوط به عدالت بود. همچنین نتایج ارتباطی بین مشخصات فردی دانشجویان از جمله جنسیت و بومی بودن با نمره کل حرفه‏ای‏گری نشان نداد(P>0/05).   

بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده که میزان نمره حرفه‏ای‏گری دانشجویان سال اول به صورت معنی داری بیشتر از سال سوم وششم است به نظر میرسد استراتژی های آموزشی جهت تقویت حرفه‏ای‏گری نیازمند برنامه ریزی دقیق‏تری می‏باشد.

 

كلمات كليدي: حرفه‏ای‏گری، دانشجوی دندانپزشکی، درک

 

فهرست

(1) فصل اول: 6

(1-1) پیشگفتار 7

(1-2) کلیات 9

(1-2-1) مفاهیم مرتبط با حرفه‏ای‏گری 9

(1-2-2) دیدگاه های مختلف در مورد حرفه‏ای‏گری 13

(1-2-3) تهديدهاي متوجه حرفه اي گري در دندانپزشکی 17

(1-2-4) نقش دانشگاه هاي علوم پزشكي در حفظ و ارتقاء حرفه‏اي‏گري 21

(1-2-5) ارزشيابي حرفه‏اي‏گري 26

(1-3) مروری بر متون و مقالات 34

(1-4) بیان مساله 46

(1-5) اهداف و فرضيات 49

(1-6) سوالات و فرضیات پژوهش: 50

(2) فصل دوم: 51

(2-1) نوع مطالعه: 52

(2-2) حجم نمونه: 52

(2-3) زمان و مکان اجرای تحقیق: 52

(2-4) روش نمونه‌گیري: 52

(2-5) معیار های ورود و خروج مطالعه: 52

(2-6) روش جمع آوري داده‌ها: 53

(2-7) جمعيت مورد مطالعه: 53

(2-8) روش پژوهش: 53

(2-9) جدول متغيرها : 55

(2-10) روش تجزيه و تحليل داده‌ها و بررسی آماري: 56

(2-11) ملاحظات اخلاقی: 56

(2-12) ضمائم: 56

(3) فصل سوم: 57

(3-1) اطلاعات دموگرافیک و کلی 59

(3-1-1) توزیع سنی 59

(3-1-2) فراوانی جنسیت 60

(3-1-3) توزیع فراوانی بومی یا غیر بومی بودن 61

(3-1-4) توزیع فراوانی دانشجویان در سال‏های تحصیلی مختلف 62

(3-2) بررسی پاسخ دانشجویان به پرسشنامه مطالعه‏ی حاضر 63

(3-2-1) مقایسه نمرات حاصل از پاسخ به پرسشنامه به تفکیک سال تحصیلی 63

(3-2-2) مقایسه نمرات اجزای حرفه‏ای‏گری 64

(3-3) بررسی ارتباط نتایج حاصله با متغیرهای وابسته 70

(4) فصل چهارم: 72

(5) مـنـابـع 87

(6) ضمائم 94

(6-1) پیوست یک : پرشنامه استاندارد شده 95

(6-2) پیوست دو: پرسشنامه ADEA 99

Abstract...................................................................................................................................... 

 

فهرست جداول

جدول (1-3): توزیع فراوانی نسبی و مطلق سن................................................................................... 59

جدول(2-3): توزیع فراوانی نسبی و مطلق جنسیت…………………………........................... 60

جدول( 3-3): توزیع فراوانی نسبی و مطلق بومی بودن ...................................................................... 61

جدول (4-3): توزیع فراوانی نسبی و مطلق دانشجویان سالهای مختلف………............................... 62

جدول (5-3) : مقایسه نمرات حرفه‏ای‏گری دانشجویان سالهای مختلف.............................................. 63

جدول (6-3): مقایسه نمره "صلاحیت" دانشجویان سال‏های مختلف.............................................. 64

جدول (7-3): مقایسه نمره "عدالت" دانشجویان سال‏های مختلف.............. ....................................65

جدول (8-3): مقایسه نمره "صداقت" دانشجویان سال‏های مختلف.........................................66

جدول (9-3): مقایسه نمره "مسئولیت‏پذیری" دانشجویان سال‏های مختلف...............................67

جدول (10-3): مقایسه نمره "احترام" دانشجویان سال‏های مختلف..........................................68

جدول (11-3): مقایسه نمره "تمایل به خدمت" دانشجویان سال‏های مختلف.................................69

جدول(12-3): مقایسه نمره اجزای حرفه‏ای‏گری بر حسب جنسیت...................................................70

جدول(13-3): مقایسه نمره اجزای حرفه‏ای‏گری بر حسب بومی بودن.............................................71

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته پزشکی (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 3264 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 95

حجم فایل:1,520 کیلوبایت

 قیمت: 55,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل