فایل بررسی وضعیت تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی و عوامل مرتبط
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته پزشکی (آموزش_و_پژوهش)
این پایان نامه در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد
مقدمه: با توجه به نقش دانشگاه ها در تربیت نیروی متخصص مورد نیاز جامعه، بررسی وضعیت نظام آموزشی و آگاهی از نقاط قوت، ضعف و کاستی ها در فرایند تحصیل دانشجویان، جهت طراحی و اجرای برنامه هاي مناسب آموزشي ضرورت دارد. هدف از این مطالعه تعیین وضعیت تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت و عوامل مرتبط با آن می باشد.
مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی- مقطعی بر روی 204 نفر از دانشجویان پرستاری و مامایی مقطع کارشناسی پیوسته دانشکده شهید بهشتی رشت انجام شد. ابزار مورد استفاده در پژوهش، پرسش نامه سه بخشي شامل عوامل فردی، خانوادگی و آموزشی بود. جهت سنجش وضعیت تحصیلی از شاخص میانگین معدل کل ترم های تحصیلی (GPA) استفاده شد. بطوريكه معدل كل بالاي 16 به عنوان وضعيت تحصيلي مناسب و معدل كل پايين تر از 16 به عنوان وضعيت تحصيلي نامناسب درنظر گرفته شد. داده ها توسط نرم افزارSPSS نسخه 18 و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: یافته های این مطالعه نشان داد که اکثريت دانشجویان (74%) مونث، با سن ≥ 22سال (79%) بودند. 17% از دانشجویان سابقه افتادن از واحدهای درسی و 6% آنها سابقه مشروطی به خصوص در ترم اول و دوم داشتند. اكثريت دانشجویان(61%)دانشكده پرستاري و مامايي شهيد بهشتي رشت وضعیت تحصیلی نامناسب داشتند. بين وضعیت تحصیلی دانشجویان و عوامل فردی از جمله جنس زن(001/0 p <)،وضعیت تاهل(023/0 p <)،معدل دیپلم(001/0 p <)، فاصله اخذ مدرک پیش دانشگاهی تا ورود به دانشگاه(002/0 p <)،افتادن از واحدهای درسی(001/0 p <)، مشروط شدن(003/0 p <)،علاقه مندی به رشته تحصیلی(011/0 p <)،داشتن برنامه منظم برای مطالعه(002/0 p <)، بومی بودن (046/0 p <)،شاغل بودن حین تحصیل(001/0 p <) و مسئولیت تامین مالی خانواده(009/0 p <)، عوامل خانوادگی مانند میزان درآمد ماهانه خانواده(046/0 p <) و نیز عوامل آموزشی حیطه فراگیر از جمله خودکارآمدی تحصیلی(001/0 p <)، استرس و فشار زمانی(007/0 p <) و مشارکت در فعالیت های دانشگاه(014/0 p <) ارتباط معنی دار آماري مشاهده شد.
نتیجه گیری: نتايج پژوهش نشان داد كه بين وضعیت تحصیلی دانشجویان و برخي عوامل فردي، خانوادگي و عوامل آموزشي حيطه فراگير ارتباط معنی دار آماري وجود دارد. بنابراين پيشنهاد مي شود عوامل فوق در برنا مه ريزي آموزشي دانشجويان پرستاري و مامايي و جذب آنها در نظر گرفته شود .
کلید واژه ها: وضعیت آموزشی، دانشجویان پرستاری، آموزش پرستاری
فهرست
1-1 زمينه پژوهش ............................................................................................. 2
2-1 اهداف پژوهش(هدف کلی و اهداف ویژه) .................................................... 9
3-1 سوالات پژوهش .......................................................................................... 10
4-1 تعاریف نظری و عملی واژه ها ..................................................................... 11
6-1 پیش فرض های پژوهش .............................................................................. 13
7-1 محدودیت های پژوهش .............................................................................. 13
فصل دوم: زمینه و پیشینه تحقیق
1-2 چهارچوب پژوهش ..................................................................................... 15
2-2 مروری بر مطالعات انجام شده .......................................................................... 31
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
1-3 نوع پژوهش ....................................................................................................... 44
2-3 جامعه پژوهش ................................................................................................... 44
3-3 روش نمونه گیری .............................................................................................. 46
4-3 مشخصات واحدهای مورد پژوهش .................................................................. 47
5-3 محیط پژوهش .................................................................................................. 47
6-3 ابزار و روش گردآوری اطلاعات ...................................................................... 47
7-3 تعیین اعتبار و اعتماد علمی ابزار ........................................................................ 50
8-3 روش تجزیه و تحلیل داده ها ............................................................................. 53
9-3 ملاحظات اخلاقی ............................................................................................. 54
(ب)
فصل چهارم: نتایج تحقیق
1-4 یافته های پژوهش ........................................................................................... 56
2-4 جداول ............................................................................................... 58
فصل پنجم: بحث و بررسی یافته ها
1-5 بحث و تفسیر نتایج پژوهش .............................................................................. 80
2-5 نتیجه گیری نهایی .............................................................................................. 94
3-5 کاربرد یافته ها و پیشنهادات برای پژوهش های بعدی ....................................... 96
منابع و مآخذ
- فهرست منابع............................................................................................................. 99
- پیوست ها ........................................................................................................... 107
- چکیده انگلیسی ....................................................................................................... 117
(پ)
فهرست جداول
جدول شماره (1): توزيع واحدهاي مورد پژوهش برحسب ویژگی های فردی ................ 58
جدول شماره (2) : توزيع واحدهاي مورد پژوهش برحسب مشخصات تحصیلی
قبل از ورود به دانشگاه ............................................................................ 59
جدول شماره (3): توزيع واحدهاي مورد پژوهش برحسب مشخصات تحصيلي
حين تحصیل در دانشگاه .................................................................................................... 60
جدول شماره (4) : توزيع واحدهاي مورد پژوهش برحسب
وضعیت اقتصادی – اجتماعی دانشجویان ......................................................................... 63
جدول شماره (5) : توزيع واحدهاي مورد پژوهش برحسب
وضعیت عاطفی - روانی دانشجویان .................................................................................... 64
جدول شماره (6) : توزيع واحدهاي مورد پژوهش برحسب مشخصات خانوادگی ............. 65
جدول شماره (7) : توزيع واحدهاي مورد پژوهش برحسب عوامل آموزشي
نظري حيطه فراگير ................................................................................................................ 67
جدول شماره (8 ) : توزيع نظرات واحدهاي مورد پژوهش برحسب
عوامل آموزشی نظری حیطه فراده ........................................................................................ 68
جدول شماره (9) : توزيع نظرات واحد هاي مورد پژوهش بر حسب
حيطه محیط و تجهيزات آموزشی .......................................................................................... 68
جدول شماره (10) : توزيع واحدهاي مورد پژوهش بر حسب وضعیت تحصیلی .................. 69
جدول شماره (11) : وضعیت تحصیلی واحدهاي مورد پژوهش برحسب
ويژگي هاي فردي ........................................................................................................... 70
(ت)
جدول شماره (12) : وضعیت تحصیلی واحدهاي مورد پژوهش برحسب
مشخصات تحصيلي قبل از تحصیل در دانشگاه .............................................................. 71
جدول شماره (13) : وضعیت تحصیلی واحدهاي مورد پژوهش برحسب
مشخصات تحصيلي حين تحصیل در دانشگاه ................................................................. 72
جدول شماره (14) : وضعیت تحصیلی واحدهاي مورد پژوهش برحسب
وضعيت اقتصادی – اجتماعی دانشجویان ....................................................................... 73
جدول شماره (15) : وضعیت تحصیلی واحدهاي مورد پژوهش برحسب
وضعيت عاطفی- روانی دانشجویان ................................................................................. 74
جدول شماره (16) : وضعیت تحصیلی واحدهاي مورد پژوهش برحسب
مشخصات خانوادگی ......................................................................................................... 75
جدول شماره (17) : وضعیت تحصیلی واحدهاي موردپژوهش برحسب
عوامل آموزشی نظری حیطه فراگیر .................................................................................. 76
جدول شماره (18) : وضعیت تحصیلی واحدهاي مورد پژوهش بر حسب
عوامل آموزشی نظری حیطه فراده ................................................................................... 77
جدول شماره (19) : وضعیت تحصیلی واحدهاي مورد پژوهش بر حسب
عوامل آموزشی نظری حیطه محیط و تجهیزات آموزشی ................................................ 77
جدول (20) : عوامل پیش گویی کننده وضعیت تحصیلی در دانشجویان
پرستاری و مامایی (آزمون لجستیک رگرسیون) ............................................................. 78