دانلود فایل بررسی هزینه یابی کایزن رشته حسابداری
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته حسابداری (آموزش_و_پژوهش)
چکیده :
بهبود مستمر عملیات، فرآیند دستیابی به محصولات بهتر و قیمت تمام شده ارزانتر در عملیات تولید و فروش است و به عنوان یک هدف راهبردی(استراتژیک) مقوله هایی از کنترل جامع کیفی ، افزایش کارایی، ازدیاد اثر بخشی، ارتقای بهره وری ،کاهش هزینه و حذف اقلام معیوب (ضایعات) از فرآیند تولید را شامل می شود. صاحب نظران امروزه عقیده دارند که تولید تابعی از فعالیت و فعالیت تابعی از مصرف منابع است و این منابع محدود و کمیـاب هستند. بـنابرایـن کنـترل فعـالیت و تـرکیب بهینـه عـوامل تولید از مبانی بهبود عملیات به شمار می روند. تصمیم گیری برای بهبود عملیات ، نیازمند اطلاعات در حوزه حسابداری مدیریت است و سیستم هزینه یابی، انعطاف مناسبی را بر حسب نیاز مدیران و مقتضیات محیط میطلبد
کلیدواژه ها : کایزن ،بهبود مستمر ،کنترل کیفیت جامع ،کاهش هزینه ،هزینه یابی
فهرست
چکیده ........................................................................................................................................................1
مقدمه ........................................................................................................................................................2
مفهوم هزینه یابی کایزن (kaizen costing)..........................................................................................3
ارتباط کایزن و نظام پیشنهادهای کارکنان...........................................................................6
مزایا کایزن............................................................................................................................8
کاربرد هزینه یابی کایزن درکاهش بهای تمام شده ....................................................................12
تاریخچه کایزن در ایران......................................................................................................13
مراحل اجراي طرح هزينه يابي كايزني ...............................................................................19
فلسفه کایزن...........................................................................................................................21
انواع کایزن...........................................................................................................................22
مدل مديريت كايزني..... ........................ ........................ ........................ .................................23
پیام استراتژی کایزن. ........................ ........................ ........................ ......................................25
چتر مفهومی کایزن.... ........................ ........................ ........................ ....................................26
اصول بيست گانه مديريت در كايزن..... ........................ ........................ ........................ .............29
مراحل اجرايي کایزن. ........................ ........................ ........................ ....................................31
مقایسه ساختار و عملکرد هزینه یابی کایزن با هزینه یابی استاندارد. .............................................39
محاسبه مقدار هزینه های کایزن هدف.. ........................ ................................. ...........................46
مزایا اصلی کایزن نسبت به دیگر روشها. ........................ ........................ .................................47
نتیجه گیری.... ........................ ........................ ........................ ........................ ................48
منابع و مآخذ........................ ........................ ........................ ............... ...........................49
مقدمه :
افزايش وپيچيدگي اقتصاد وتجارت درجهان كنوني و رشد و شكوفايي در فعاليتهاي اقتصادي ، نگاه سرمايه گذاران و تصميم گيرندگان بخشهاي دولتي وخصوصي را بيش از پيش به اطلاعات حسابداري معطوف نموده است. در دوران معاصر نقش حسابداري بويژه بهاي تمام شده محصول براي كاهش هزينه وافزايش راندمان ونهايتاً افزايش بهره وري گسترده تر شده است
امروزه شركتها بابكارگيري روشهاي هزينه يابي سعي دارند با مديريت نمودن هزينه ها وكاهش هزينه هاي توليد ، خود را در زمره شركتهاي موفق وپيشرو قرار دهند ازجمله اين روشهاي هزينه يابي مي توان به روشهاي هزينه يابي برمبناي فعاليت ، هزينه يابي برمبناي كيفيت ، هزينه يابي برمبناي هدف ، هزينه يابي استرتژيك و هزينه يابي كايزن اشاره نمود
به همين منظور دراين مقاله سعي شده است تا ضمن تشريح كليات حسابداري به بيان مختصري از روش هزينه يابي كايزن وكاربرد آن پرداخته شود
هزینه یابی کایزن
کایزن از دو واژهء KAI و ZEN تشکیل شده که اولی به معنای تغییر و دومی به معنای خوب است.بنابراین تعریف هزینه یابی کایزن را میتوان اینگونه بیان کرد: بهبود-تغییر برای بهتر شدن کایزن نهتنها تلاش مداوم در جهت حفظ استانداردها است،بلکه به منظور ارتقای آنها نیز به کار گرفته میشود.استراتژی کایزن بر این باور است که استانداردها طبیعتا به صورت آزمایشی تدوین شدهاند و بایستی همواره تلاشهایی برای ارتقای آنها صورت گیرد.لذا فلسفه کایزن بر این اصل استوار است که شیوه زندگی انسان اعم از زندگی شغلی،زندگی اجتماعی و زندگی خانوادگی باید پیوسته بهبود یابد.پیام راهبردی کایزن این است که حتی یک روز نباید بدون ایجاد نوعی بهبود در سازمان سپری گردد زیرا سازمان یک سیستم باز است و باید پیوسته در حال تحول باشد.( کزازی، ۱۳۸۰)
مفهوم هزینه یابی کایزن (kaizen costing)
خاستگاه کایزن کشور ژاپن است.این اصطلاح از کلمات متداول و پرمحتوای ژاپنی است و برخی آن را مذهب سوم ژاپن میدانند.کایزن به معنی بهبود پیوسته و مستمر، توأم با مشارکت همه افراد در یک سازمان یا شرکت است که میتواند به عنوان یک فرهنگ فراگیر عرصههای مختلف اندیشه،آموزش و پژوهش و کار و تولید را در کلیه ابعاد فردی و اجتماعی دربرگیرد.در چنین فرهنگی کارگر از مدیر خود میآموزد و مدیر از ایدهها،آراء،افکار و نظرات کارگر خود بهره میجوید.در واقع محتوای نظری و سیستم فلسفی کایزن،آموزش مستمر،مشارکت و تلاش گروهی،تحول دایمی و تعامل تمام افراد سازمان است.
کایزن از دو واژهء KAI و ZEN تشکیل شده که اولی به معنای تغییر و دومی به معنای خوب است.
بنابراین کایزن را میتوان اینگونه تعریف کرد:
بهبود-تغییر برای بهتر شدن کایزن نهتنها تلاش مداوم در جهت حفظ استانداردها است،بلکه به منظور ارتقای آنها نیز به کار گرفته میشود.
استراتژی کایزن بر این باور است که استانداردها طبیعتا به صورت آزمایشی تدوین شدهاند و بایستی همواره تلاشهایی برای ارتقای آنها صورت گیرد.لذا فلسفه کایزن بر این اصل استوار است که شیوه زندگی انسان اعم از زندگی شغلی،زندگی اجتماعی و زندگی خانوادگی باید پیوسته بهبود یابد.پیام راهبردی کایزن این است که حتی یک روز نباید بدون ایجاد نوعی بهبود در سازمان سپری گردد زیرا سازمان یک سیستم باز است و باید پیوسته در حال تحول باشد.( کزازی، ۱۳۸۰)