فایل بررسی فعالیت منظم ورزشی بر شیوه های مقابله با استرس در دانشجویان
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته پزشکی (آموزش_و_پژوهش)
این پایان نامه در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد
مقدمه: ورزش نکردن و روشهای مقابله با استرس غیر موثر در بین دانشجویان پرستاری شایع است که پیامدهای منفی در سلامتی را به دنبال دارد از آنجا که این دانشجویان در آینده به عنوان ارائه دهندگان خدمات بهداشتی به مددجویان به عنوان الگوهای نقشی برای آنها می باشند اهمیت مطالعه را روی آنها بیشتر میکند.
هدف:هدف از مطالعه حاضر تعيين تأثير فعاليت منظم ورزشي بر شيوههاي مقابله با استرس در دانشجويان دختر پرستاري دانشگاه علوم پزشكي گيلان میباشد.
مواد و روشها: مطالعه حاضر یک مطالعه مداخله ای از نوع کارآزمایی شاهد دار تصادفی میباشد در این پژوهش 76 نفر از دانشجویان واجد شرایط مطالعه به روش نمونه گیری تصادفی منظم در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمون برنامه مداخله(6 هفته فعالیت ورزشی) را دریافت داشتند ولی در گروه کنترل مداخله ای توسط پژوهشگر انجام نشد. قبل و بعد از مداخله با استفاده از ابزار WCQ شیوه مقابله با استرس در دو گروه مورد بررسی قرار گرفت تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS Version 16 و آمار توصیفی(فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و امار استنباطی(تی زوجی و تی مستقل) با در نظر گرفتن سطح معنی داری 05/0 p <صورت گرفت.
نتایج: یافته ها نشان داد بین دو گروه از نظر سن، وضعیت تاهل، محل زندگی، تحصیلات مادر، شغل پدر و مادر ،سطح درآمد خانواده و تعداد افراد خانواده تفاوت معنی دار آماری وجود نداشت،اما بین سال ورود و تحصیلات مادر این اختلاف معنی دار بود. بین میانگین شیوه رویارویانه، دوری جویی، خویشتن داری، جستجوی حمایت اجتماعی، حل مدبرانه مسئله، ارزیابی مجدد مثبت، مسئولیت پذیری، مسئله مدار و هیجان مدار قبل و بعد از مداخله در گروه آزمون اختلاف معنی داری وجود داشت، ولی بین میانگین شیوه گریز و اجتناب قبل و بعد از مداخله در گروه آزمون اختلاف معنی دار آماری وجود نداشت
نتیجه گیری: فعالیت بدنی میتواند بر سلامت روان دانشجویان از طریق استفاده کارامد از شیوه مقابله در برابر استرس موثر باشد فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات
1-1 زمینه پژوهش 2
1-2 اهداف پژوهش (هدف کلی و اهداف ویژه) 7
1-3 سوالات پژوهش 7
1-4 فرضیه ها 8
1-5 تعاریف واژهها 8
1-6 پیشفرضهای پژوهش 9
1-7 محدودیتهای پژوهش 10
فصل دوم: زمینه و پیشینۀ تحقیق
2-1 چهارچوب پژوهش 12
2-2 مروری بر مطالعات انجام شده 33
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
3-1 نوع پژوهش 41
3-2 جامعه پژوهش 41
3-3 مشخصات واحدهای مورد پژوهش 41
3-4 معیارهای خروج از مطالعه 42
3-5 روش نمونهگیری و تعیین حجم نمونه 42
3-6 محیط پژوهش 43
3-7 ابزار و روش گردآوری داده ها 43
3-8 تعیین اعتبار و اعتماد علمی ابزار 44
3-9 روش گردآوری دادهها 45
3-10 روش تجزیه و تحلیل دادهها 46
3-11 ملاحظات اخلاقی 46
فصل چهارم: نتایج تحقیق
4-1یافتههای پژوهش 48
4-2 جداول 49
فصل پنجم: بحث و بررسی یافتهها
5-1 بحث و بررسی یافته ها 76
5-2 نتیجهگیری نهایی 84
5-3 کاربرد یافتهها 85
5-4 پیشنهادات 87
فهرست منابع و مآخذ 89
فهرست پیوستها
فرم رضایت نامه
پرسشنامه
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول شماره 4- 1 : میانگین و انحراف معیار سن ( سال ) واحدهای مورد پژوهش 49
جدول شماره 4-2 : توزیع فراوانی واحدهای مورد پژوهش بر حسب سال تحصیلی 49
جدول شماره 4-3 : توزیع فراوانی واحدهای مورد پژوهش بر حسب وضعیت تاهل 50
جدول شماره 4- 4 : توزیع فراوانی واحدهای مورد پژوهش بر حسب محل زندگی 50
جدول شماره 4- 5 : توزیع فراوانی واحدهای مورد پژوهش بر حسب میزان تحصیلات پدر 51
جدول شماره 4- 6: توزیع فراوانی واحدهای مورد پژوهش بر حسب میزان تحصیلات مادر 51
جدول شماره 4- 7 : توزیع فراوانی واحدهای مورد پژوهش بر حسب شغل پدر 52
جدول شماره 4- 8 : توزیع فراوانی واحدهای مورد پژوهش بر حسب شغل مادر 52
جدول شماره 4- : توزیع فراوانی واحدهای مورد پژوهش بر حسب سطح درآمد خانواده 53
جدول شماره 4- 10: توزیع فراوانی واحدهای مورد پژوهش بر حسب تعداد افراد خانواده 53
جدول شمار 4 -11: آزمون کولموکروف اسمیرنف (بررسی نرمالیته) توزیع داده ها 54
جدول شماره 4- 12: مقایسه میانگین و انحراف معیار روش مقابله رویارویانه واحدهای مورد پژوهش قبل و بعد از مداخله در دوگروه آزمون و کنترل 55
جدول شماره 4- 13: مقایسه تغییرات میانگین و انحراف معیار روش مقابله رویارویانه قبل و بعد از مداخله در دو گروه آزمون و کنترل 56
جدول شماره 4- 14: مقایسه میانگین و انحراف معیار روش دوری جویی واحدهای مورد پژوهش قبل و بعد از مداخله
در دو گروه آزمون و کنترل 57
جدول شماره 4-15: مقایسه تغییرات میانگین و انحراف معیار روش دوری جویی قبل و بعد از مداخله در دو گروه آزمون
و کنترل 58
جدول شماره 4- 16: مقایسه میانگین و انحراف معیار روش خویشتن داری واحدهای مورد پژوهش قبل و بعد از
مداخله در دو گروه آزمون و کنترل 59
جدول شماره 4- 17: مقایسه تغییرات میانگین و انحراف معیار روش خویشتن داری قبل و بعد از مداخله در دو گروه آزمون و
کنترل 60
جدول شماره 4- 18:مقایسه میانگین و انحراف معیار روش جستجوی حمایت اجتماعی واحدهای مورد پژوهش قبل و بعد از
مداخله در دو گروه آزمون و کنترل 61
جدول شماره 4- 19: مقایسه تغییرات میانگین و انحراف معیار روش جستجوی حمایت اجتماعی قبل و بعد از مداخله در دو
گروه آزمون و کنترل 62 جدول شماره 4- 20 : مقایسه میانگین و انحراف معیار روش گریز-اجتناب واحدهای مورد پژوهش قبل و بعد از مداخله در
دو گروه آزمون و کنترل 63
جدول شماره 4- 21: مقایسه تغییرات میانگین و انحراف معیار روش گریز-اجتناب قبل و بعد از مداخله در دو گروه آزمون و
کنترل 64
جدول شماره 4- 22 : مقایسه میانگین و انحراف معیار روش حل مدبرانه مسئله واحدهای مورد پژوهش قبل و بعد از مداخله
در دو گروه آزمون و کنترل 65
جدول شماره 4- 23: مقایسه تغییرات میانگین و انحراف معیار روش حل مدبرانه مسئله قبل و بعد از مداخله در دو گروه آزمون و کنترل 66
جدول شماره 4- 24 : مقایسه میانگین و انحراف معیار روش ارزیابی مجدد مثبت واحدهای مورد پژوهش قبل و بعد از مداخله
در دو گروه آزمون و کنترل 67
جدول شماره 4- 25: مقایسه تغییرات میانگین و انحراف معیار روش ارزیابی مجدد مثبت در واحدهای مورد پژوهش قبل و
بعد ازمداخله در دو گروه آزمون و کنترل 68
جدول شماره 4- 26 : مقایسه میانگین و انحراف معیار روش مسئولیت پذیری قبل و بعد از مداخله در گروه آزمون و کنترل
69
جدول شماره 4- 27:مقایسه تغییرات میانگین و انحراف معیار روش مسئولیت پذیری قبل و بعد از مداخله در دو گروه آزمون و کنترل 70
جدول شماره 4- 28 : مقایسه میانگین و انحراف معیار روش مسئله مدار واحدهای مورد پژوهش قبل و بعد از مداخله
در گروه آزمون و کنترل 71
جدول شماره 4- 29 : مقایسه تغییرات میانگین و انحراف معیار روش مسئله مدار قبل و بعد از مداخله در دو گروه
آزمون وکنترل 72
جدول شماره 4- 30 : مقایسه میانگین و انحراف معیار روش هیجان مدار واحدهای مورد پژوهش قبل و بعد از مداخله
در گروه آزمون و کنترل 73
جدول شماره 4- 31 : مقایسه تغییرات میانگین و انحراف معیار روش هیجان مدار قبل و بعد از مداخله در دو گروه آزمون و کنترل 74