پايان نامه بررسي مهارت هاي اجتماعي نوجوان در بين دختران و پسران

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)
این پروپوزال در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد
چکیده:

هدف از مطالعه حاضر، بررسی مقایسه ای مهارت های اجتماعی نوجوان در بین دختران و پسران 13-15 سال شهر گرگان بود. براي اين منظور، مقایسه ياد شده به 562 نفر از دانش‌آموزان دبيرستان داده شد و پس از تكميل، با استفاده از يك شاخص 5 درجه‌اي نمره‌گذاري گرديد. براي محاسبه مقایسه ، از روش آلفاي كرونباخ و تنصيف استفاده گرديد و ضرايب مطلوب و مناسبي به دست آمد. براي بررسي روايي سازه مقایسه ياد شده، از روش تحليل عوامل استفاده شد و پنج عامل به دست آمده درعامل مربوط به مهارت‌هاي اجتماعي مناسب، نمرات دختران به نحو معني‌داري بيشتر از پسران و در عامل مربوط به رابطه با همسالان، نمرات پسران به نحو معني‌داري بيشتر از دختران بود. اگر چه كه در نمره كل مقایسه تفاوت معني‌داري بين اين دو جنس مشاهده نگرديد.

واژه‌هاي كليدي:مهارت‌هاي اجتماعي نوجوان،سن(15-13 سال)،دختران و پسران،شهر گرگان

فهرست

فصل اول    1
کلیات پژوهش    1
مقدمه:    2
بیان مسئله:    3
سوالات تحقيق:    6
فرضیه ها:    6
اهداف تحقیق:    6
هدف کلی تحقیق:    6
هدف جزیی عبارتند از:    6
متغییر های تحقیق و تعاریف آنها:    7
متغییر مستقل:    7
متغییر وابسته :    7
متغییر کنترل:    7
مروري بر ادبيات و پيشينه تحقيق    8
مقدمه    9
تعريف مهارت اجتماعي:    11
اجزاء مهارت    12
تربيت مهارت هاي اجتماعي:    15
مهارت هاي اجتماعي پايه    16
آماده سازي مهارت هاي اجتماعي:    21
روش هاي كمك به رشد مهارت هاي اجتماعي كودكان:    22
انــــواع رفتــــارهاي ناسازگارانه :    30
1 .علل ارثـــــي :    32
2.علل زيستــــــــــي :    32
3 .علل روانــــي :    33
4 .علل عاطفــــــــــي :    33
5 .علل اجتماعــــي :    33
6. علل تربيتـــــي‌:    33
تعريف رفتارهای ناسازگارانه:    34
مهارتهای اجتماعی و ارتباط با دیگران    43
معیار معاشرت با دیگران    45
1- معاشرت با دیگران طبق دستورات خدا    45
2- دقت در انتخاب دوست و معاشر    46
3- اعتدال و میانه روی در معاشرت    46
5- امتحان معاشرین    47
6- معاشرت به تناسب افراد    47
7-  رعایت حق معاشر    47
8- احترام و دوستی بر اساس مقدار ارزش ها    48
چگونگی رفتار با مردم    48
رابطه فرزند با پدر و مادر    50
احترام به والدين    50
وجوب پرهيز از آزار پدر و مادر    51
فروتني در برابر والدين    53
اصول کلی ارتباط  ومعاشرت صحیح    54
1- حسن ظن وخوش بینی نسبت به مردم    54
2-احترام گذاشتن وشخصیت دادن به مردم    56
ب: افرادرا بانام نیک صدا زدن    60
ج:  اظهار علاقه کردن به اطرافیان    61
3- سود و منافع دیگران را در نظر گرفتن    62
4- براي عقايد دیگران احترام قائل شدن    63
5- رازدارى و امانتدارى    65
6. اصلاح بين يكديگر    66
7- بخشش و گذشت    67
8 - مؤدب بودن    68
9 - وقت شناس بودن    68
10 - حرمت بزرگترها را نگه داشتن    68
11 – اشتباهات و خطاهای کوچک دیگران را نادیده گرفتن    68
12- عیب پوشی از خطاهای قابل بخشش دیگران    69
پیشینه تحقیق    71
فصل سوم    75
روش تحقيق    75
روش تحقیق:    76
روش    76
آزمودني‌ها:    76
ابزار اندازه گیری:    76
روش آماری:    78
آمار توصیفی    78
آمار استنباطی    78
فصل چهارم    79
تجزيه و تحليل يافت هاي پژوهش    79
يافته‌ها:    80
بررسي و مقایسه مهارت‌هاي اجتماعي:    80
مقایسه مهارت‌هاي اجتماعي:    86
بررسي مهارت‌هاي اجتماعي پسران و دختران نوجوان:    87
فصل پنجم    90
نتيجه گيري و منابع    90
بحث و نتيجه‌گيري:    91
پيشنهادهاي تحقيق:    95
منابع:    97

مقدمه:
از مقايسه اين تعريف‌ها و نيز تعريف‌هاي ديگري كه از مهارت‌هاي اجتماعي در متون مختلف ارايه گرديده، چنين بر مي‌آيد كه تعريفي واحد و مورد قبول همگان وجود ندارد. علت اين مسأله را مي‌توان از جنبه‌هاي مختلف مورد بررسي قرار داد. با وجود آنكه اين واژه به ظاهر ساده به نظر مي‌آيد؛ اما به شدت تحت تأثير سازه‌هاي روان‌شناختي و ويژگي‌هاي اساسي انسان، مانند شخصيت، هوشف زبان،‌ ادراك،‌ ارزيابي، نگرش و تعامل ميان رفتار و محيط قرار دارد . تنوع اين ويژگي‌ها، توانايي‌ها و رفتارهاي وابسته‌اي كه مهارت‌هاي اجتماعي را تشكيل مي‌دهند، همراه با پيچيدگي ارتباط ميان رفتار و محيط كه براي كسب اين مهارت‌ها و انجام آن ضروري است، منجر به بروز تعريف‌هاي متعدد شده است. علي‌رغم تفاوت‌هاي ظاهري در تعريف‌هاي به عمل آمده از مهارت‌هاي اجتماعي، وجود شباهت آنها بيش از موارد اختلاف است.به نظر آنها تعريفي منسجم از مهارت‌هاي اجتماعي، مي‌تواند شامل چند مورد زير باشد:
1-مهارت‌هاي اجتماعي اساساً از طريق يادگيري، (به ويژه از طريق يادگيري اجتماعي شامل مشاهده، الگوسازي، تمرين و بازخورد) به دست مي‌آيند.
2-مهارت‌هاي اجتماعي، شامل رفتارهاي كلامي و غير كلامي شناخته شده و جدايي‌پذير هستند.
3-مهارت‌هاي اجتماعي، شامل توانايي شروع ارتباط مناسب و مؤثر با ديگران و نيز ارايه پاسخ‌هاي مفيد و شايسته هستند.
4-مهارت‌هاي اجتماعي، تقويت اجتماعي مناسب را به دنبال دارند.
5-مهارت‌هاي اجتماعي، ماهيتي تعاملي دارند و مشتمل بر پاسخ‌هاي مؤثر و مناسب مي‌باشند.
6-انجام مهارت اجتماعي تحت تأثير ويژگي‌هاي افراد و محيطي است كه مهارت مورد نظر در آن بروز مي‌كند (يعني ويژگي موقعيت) و عواملي همچون سن، جنسيت، و موقعيت اجتماعي افراد، روي نحوة عملكرد اجتماعي آنها تأثير مي‌گذارند . 
بنابراين، مهارت‌هاي اجتماعي، رفتارهاي آموختني هستند كه بر روابط ميان افراد تأثير مي‌گذارند. اين مهارت‌ها از رفتارهاي مشخص و مشتمل بر توانايي شروع ارتباط و ارايه پاسخ تشكيل شده‌اند و احتمال دريافت تقويت اجتماعي را به بيشترين حد مي‌رسانند، و نيز ماهيتي تعاملي دارند و وابسته به موقعيت هستند. 
بیان مسئله:
خانواده و مدرسه بيشترين نقش را در انتقال نگرش و مهارت‌هاي اجتماعي بر عهده دارند. كولي  معتقد بود كه مدرسه عامل اجتماعي كردن فرد و آموختن محبت، همدلي، وفاداري و همكاري با ديگران است. مهارت‌هاي اجتماعي كه در خانواده به طور طبيعي آموخته مي‌شود، در محيط‌هاي رسمي آموزشي با تكيه بر اصول اجتماعي شدن و با به كارگيري دانش روان‌شناسي و علوم تربيتي به كودكان و نوجوانان آموخته مي‌شود . از اين طريق رشد اجتماعي حاصل مي‌شود.  معيار اندازه‌گيري رشد اجتماعي هر فرد را ميزان سازگاري او با ديگران مي‌داند. كارتلج و ميلبرن نيز يكي از روش‌هاي اندازه‌گيري نگرش و مهارت‌هاي اجتماعي را پرسشنامه‌هاي خودسنجي ذكر مي‌كنند. رشد اجتماعي نه تنها در سازگاري با اطرافيان مؤثر است بلكه بعدها در ميزان موفقيت شغلي و پيشرفت اجتماعي فرد نيز تأثير دارد. از طرف ديگر دانش و تجربه فرد نيز در رشد اجتماعي مؤثر است. احدي و همكاران  در تحقيق خود وضعيت تحصيلي دانش‌آموز، نحوه گذراندن اوقات فراغت، ويژگي‌هاي پدر و مادر، دوستان و وضعيت محل سكونت را بهترين متغيرهاي پيش‌بيني كننده اختلالات رفتاري نوجوانان دريافتند. رابينسون و رابينسون  و همچنين وايتزمن (1371) معتقدند رشداجتماعي روند تدريجي داشته و با افزايش سن فزوني مي‌يابد. هر چند كه اجتماعي شدن و كسب مهارت‌هاي اجتماعي از دوران كودكي آغاز مي‌شود. اما نوجواني مرحله مهم و برجسته‌اي از رشد اجتماعي به شمار مي‌رود. 
مطالعه مهارت‌هاي اجتماعي دانش‌آموزان يكي از اساسي‌ترين ضروريات برنامه‌ريزي آموزشي است.  تأثير آموزش‌ مهارت‌هاي اجتماعي را در محيط مدرسه به صورت تجربي بررسي كردند.  برنامه‌هاي آموزشي دوره متوسطه براي رشد فردي و اجتماعي را در شانگ‌هاي بررسي كرده و به اين نتيجه رسيد كه در چين همه معلمان و كاركنان مدرسه به اجراي اين برنامه كمك مي‌كنند و اين برنامه به وسيله انجمن محلي حمايت مي‌شود.  معتقدند برنامه آموزش مهارت‌هاي اجتماعي ابعاد گوناگون اجتماعي شدن را در بر مي‌گيرد. آموزش مهارت‌هاي اجتماعي مي‌تواند به عنوان عوامل حمايت كننده آموزشي و فردي مانند پيشرفت در مدرسه و مسئوليت‌پذيري تعامل مناسب با همسالان و بهبود عزت نفس مطرح گردد.  در تحقيقي كه بر روي دانش‌آموزان چهارم و پنجم ابتدايي انجام داد بين مهارت‌هاي اجتماعي و پيشرفت تحصيلي رابطه مثبت پيدا كرد.
اهداف كلي آموزش و پرورش در كشور ما توسط شوراي عالي آموزش و پرورش تصويب و ابلاغ مي‌شود. اين اهداف آخرين بار در سال 1379 در 8 زمينه عنوان شده كه يكي از آن‌ها اهداف اجتماعي است .  در اين پژوهش، بخشي از جنبه‌هاي جامعه‌پذير كردن دانش‌آموزان يعني نگرش و مهارت‌هاي اجتماعي با توجه به اهداف اجتماعي دوره متوسطه بررسي شده است. در مباحث و تحقيقات فوق فقط به مشكل عدم تحقق برخي ابعاد اهداف اجتماعي آموزش و پرورش اشاره شده است. هر چند برخي عوامل مؤثر در مشاركت اجتماعي مشخص شده است اما در مورد تأثير نوع مدرسه تحقيق نشده است. به هر حال آنچه كه به عنوان مسأله و مشكل اساسي انگيزه اجراي پژوهش حاضر شد، اين بود كه ميزان نگرش و مهارت اجتماعي دانش‌آموزان دوره متوسطه مدارس دولتي، نمونه و غير دولتي و برخي عوامل موثر در آن مورد بررسي مقايسه قرار گيرد.








سوالات تحقيق:
بين دانش‌آموزان مدارس متوسطه دولتي، نمونه و غير دولتي از نظر سطح نگرش و مهارت‌هاي اجتماعي اين دوره چه تفاوتي وجود دارد؟
بين دانش‌آموزان دختر و پسر دوره متوسطه از نظر سطح نگرش و مهارت‌هاي اجتماعي اين دوره چه تفاوتي وجود دارد؟
بين پايه تحصيلي و سطح نگرش و مهارت‌ اجتماعي دانش‌آموزان دوره متوسطه چه رابطه‌اي وجود دارد؟
بين دانش‌آموزان رشته‌هاي تحصيلي دوره متوسطه از نظر سطح نگرش و مهارت‌هاي اجتماعي اين دوره چه تفاوتي وجود دارد؟
بين معدل دانش‌آموزان دوره متوسطه و سطح نگرش و مهارت اجتماعي آنها چه رابطه‌اي وجود دارد؟

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 3412 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 109

حجم فایل:1,104 کیلوبایت

 قیمت: 65,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل