پايان نامه بررسی تاثیر سطح سواد والدین بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته علوم تربیتی (آموزش_و_پژوهش)
این پروپوزال در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد
اين پايان نامه داراي فصل 4 يعني تحليل يافته ها نيست.
فهرست مطالب:
فصل اول مقدمات و کلیات
مقدمه
بیان مسأله
اهداف کلی تحقیق
اهداف جزئی
فرضیه تحقیق
متغیرهای تحقیق
تعاریف واژه نامه ای و عملیاتی متغیرهای مستقل
تعاریف واژه نامه ای و عملیاتی متغیرهای وابسته
اهمیت ضرورت تحقیق
چرا آموزش و تحصیلات والدین الزامی است؟
فصل دوم بیشینه تحقیق
بیشینه عملی
مروری بر تحقیقات پیشین در ایران
تحقیقات انجام شده در بعضی کشورها
بیشینه نظری
تأثیر نقش والدین بر رشد و پیشرفت کودکان
نقش وتأثیروالدین-خصوصاً سواد آنها– برپیشرفت تحصیلی کودکان
نقش خانواده در پیشرفت تحصیلی فرزندان
فلسفه سواد آموزی اجتماعی و آگاه سازی
آموختن برای زیستن یا زیستن برای آموختن
توسعه و سواد آموزی
انواع خانواده و تأثیر روش تربیت خانواده بر فرزند
رابطه سواد والدین با اوقات فراغت فرزندان
خانواده و دوران بلوغ فرزندان
خاستگاه های انگیزه پیشرفت
انگیزش و پیشرفت تحصیلی
فصل سوم روش تحقیق
روش تحقیق
گروه نمونه و روش نمونه برداری
فصل چهارم نتیجه گیری
نتیجه گیری
پرسشنامه معلمین
پرسشنامه دانش آموز
منابع و مآخذ
چکیده
تحقیق انجام شده پیرامون میزان تأثیر سطح سواد والدین با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نشان می دهد که سطح سواد پدر با موفقیت و عدم موفقیت دانش آموزان اثر قطعی دارد و سطح سواد مادر نیز در این موفقیت یا شکست بی تأثیر نیست. میزان سطح سواد والدین بر موفقیت دانش اموزان تأثیر چشمگیری دارد و همچنین در این تحقیق اثر قطعی تأثیر سطح سواد والدین بر پیشرفت تحصیلی ، افت تحصیلی ، مشکلات رفتاری و مشکلات تحصیلی دانش آموزان مسجّل است و میزان سطح سواد والدین با پیشرفت تحصیل دانش آموزان ارتباط مستقیم و مثبت دارد . جامعه آماری من در این پژوهش شامل مدارس دخترانه راهنمایی شهرستان مشهد می باشد که سه مدرسه را به روش تصادفی خوشه ای انتخاب کرده و از بین دانش آموزان این مدارس 30 نفر را به صورت تصادفی ساده انتخاب کرده و تحقیق را روی آنها انجام داده و همچنین از دو پرسشنامه که یکی پرسشنامه معلم و دیگری پرسشنامه دانش آموز است استفاده کرده ام.
و در این پژوهش والدین دانش آموزان از لحاظ سطوح تحصیلی به کمتر از سیکل، سیکل تادیپلم ، دیپلم تا لیسانس و لیسانس و بالاتر تقسیم گردیده اند .
فصل اول:
مقدمات و کلیات
مقدمه
نقش شگفت انگیز تعلیم و تربیت در زندگی انسان بر هیچ خردمندی پوشیده نیست . تاکنون ضرورت آن مورد تردید قرار نگرفته است. زیرا که تعلیم و تربیت صحیح می تواند فرد را به اوج در زنها برساند و اگر غلط اند و او را به سقوط کشاند زیرا آدمی در آغاز تولدش فاقد علم و تربیت و کمال است.
تعلیم و تربیت یکی از عناوینی است که در جامعه امروز نقش اساسی دارد و اهمیت و توجه به آن ناشی از ارزشهای فردی و اجتماعی آن در تکوین نظام و جوامع بشری است. جوامع بشری سعی در آن دارد تا با مطالعه و تحقیق یاقته های خود در قالب راه حلهای مناسب و مطلوب ارائه دهند و در جهت پیشبرد و اهداف عالی و غائی بشر گامی بردارند و عوامل و متغیر های گوناگونی را که در جریان تعلیم و تربیت وجود دارد بشناسد. (شکوهی ، 1368، ص 88)
ضرورت تربیت عمومی با توجه به پیشرفت و پیچیده تر شدن زندگی برای مقابله با مسائل روزمره بیش از پیش حساس می شود تا آنجا که رشد سازمانهای تربیتی به عنوان شاخص و معیار تعبیر رشد سیاسی و اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است. (معیری، 1375، ص 11)
اهمیت عمده آموزش و پرورش در نقش اجتماعی آن است که در آماده نمودن فرد جهت زندگی در میان انسان ها همت می گمارد. از جمله مسائل که در آموزش و پرورش هر کشور مورد ارزیابی و بررسی دقیق قرار می گیرد مسئله پیشرفت و افت تحصیلی وعوامل شکست وپیروزی دانش آموزان است که با بررسیهایی که از زوایای مختلف انجام می گیرد علل آن راپیدا کرده و در جهت رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط مثبت آن برنامه ریزی می نمایند.
نظریه اهمیت سواد و نقشی که والدین می توانند در پیشرفت دانش آموزان داشته باشند و راهنمای ایشان در مسائل آموزشی باشند اکنون این موضوع مطرح می گردد که آیا تحیلات والدین می تواند بعنوان عامل اثر گذارنده روی پیشرفت تحصیلی فرزندانشان مؤثر باشد.گروهی از صاحب نظران علوم تربیتی معتقدند عامل بیسوادی بعنوان یک مانع بازدارنده در تمام مقوله های اجتماعی دخیل است و والدین بیسواد معمولاً کمتر به مسأله پیشرفت تحصیلی فرزندان خود فکر می کنند.آنان اغلب به دنبال روال عادی زندگی خود هستند و با اولیای مدرسه همکاری لازم را ندارند بنابراین انگیزه یادگیری و پیشرفت در این قبیل خانواده ها ممکن است کمتر از دانش آموزان دیگر باشد. و فقدان انگیزه مانع پیشرفت تحصیلی خواهد شد.سطح تحصیلات و فرهنگ خانواده همانند سایر عوامل در پیشرفت تحصیلی به اشکال مختلف یا افت تحصیلی تأثیر دارد. پایین بودن سطح تحصیلات و فرهنگ خانواده موجب می شود والدین نتوانند دانش آموزان را یاری کنند و همچنین باعث می شود والدین در خانه از روزنامه ، مجلات ... کمتری استفاده کنند و فرزندان چنین خانواده هایی در محدودیت بسر می برند همچنین چنین خانواده هایی نمی توانند نگرش های لازم را به فرزندان خود برای ادامه تحصیلات بدهند. (بیابانگرد ،1375،ص 112)
با عنایت به اهداف تعلیم و تربیت و خصوصاً از دیدگاه اسلام که رسیدن به کمال است و خود نیز دارای هدف نهایی غایی، کلی و اهداف تفصیلی است باید گفت اهداف کلی که در مقایسه با هدف های غایی با عبارات دقیق تری بیان شده اند سیاست های آموزشی را از نزدیک القاء و تعقیب می کنند. باید توجه کرد ویژگی تربیتی باید همچون نهاد اجتماعی در نظر گرفته شود که نه تأثیر فردی بر فرد دیگر بلکه همچون تأثیر نسلی بر نسل دیگر ظاهر شود. (شکوهی ، 1368، ص 115 ص126)
بیان مسأله
موضوع مورد مطالعه در این تحقیق عبارت است از : بررسی تأثیر میزان سطح سواد والدین بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی مدارس شهرستان مشهد است سؤالات مورد بحث در این تحقیق عبارتند از:
آیا پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر مشهد با تحصیلات والدین انها رابطه دارد؟
آیا پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر مشهد با تحصیلات مادر آنها رابطه دارد؟
آیا پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر مشهد با تحصیلات پدر آنها رابطه دارد؟
آیا افت تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر مشهد با تحصیلات والدین آنها رابطه دارد؟
آیا سطح سواد پدر بر مشکلات تحصیلی دانش آموز تأثیر دارد؟
آیا سطح سواد مادر بر مشکلات تحصیلی دانش آموز تأثیر دارد؟
آیا سطح سواد پدر بر مشکلات رفتاری دانش آموز تأثیر دارد؟
آیا سطح سواد مادر بر مشکلات رفتاری دانش آموز تأثیر دارد؟
اهداف کلی تحقیق
هدف کلی این تحقیق دست یابی به ارتباط و مقایسه تأثیر میزان سطح سواد والدین با ایجاد زمینهای برای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و اطلاع از اینکه میزان سواد کدامیک از والدین بر پیشرفت تحصیلی فرزندانشان بیشتر است.
اهداف جزئی:
بررسی و تعیین تأثیر سطح سواد والدین بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان .
بررسی و تعیین تأثیر سواد پدر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان.
بررسی و تعیین تأثیر سواد مادر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان.
بررسی و تعیین تأثیر پدر بر مشکلات تحصیلی دانش آموز.
بررسی و تعیین تأثیر مادر بر مشکلات تحصیلی دانش آموز.
بررسی و تعیین تأثیر سطح سواد پدر بر مشکلات رفتاری دانش آموز.
بررسی و تعیین تأثیر سطح سواد مادر بر مشکلات رفتاری دانش آموزان.
فرضیه تحقیق
فرضیه ذیل در جهت امر تحقیق ارائه شده اند تا مورد سنجش قرار گیرند و صحت و سقم آنان مشخص گردد .
1- بین سطح سواد والدین و پیشرفت تحصیلی فرزندان آنها رابطه وجود دارد.
2- بین سطح سواد مادر و پیشرفت تحصیلی فرزندان او رابطه وجود دارد.
3- بین سطح سواد پدر و پیشرفت تحصیلی فرزندان او رابطه وجود دارد.
4- بین سطح سواد مادر و افت تحصیلی فرزندان او رابطه وجود دارد.
5- بین سطح سواد پدر و افت تحصیلی فرزندان او رابطه وجود دارد.
6- ین سطح سواد والدین و میزان مشکلات تحصیلی فرزندان آنها رابطه وجود دارد.
7- بین سطح سواد والدین و میزان مشکلات رفتاری فرزندان آنها رابطه وجود دارد.
متغیرهای تحقیق
1- متغیر مستقل: سطح سواد والدینف سطح سواد مادر، سطح سواد پدر.
2- متغیر وابسته: افت تحصیلی ، پیشرفت تحصیلی ، مشکلات رفتاری، مشکلات تحصیلی .
3- متغیرهای کنترل: مقطع تحصیلی.
4- متغیرهای مداخله گر: امکانات آموزشی مدرسه ، روش تدریس معلم، توانایی های ذهنی فراگیران، میزان هوش، میزان آمادگی ، میزان انگیزش یادگیری و وضعیت اقتصادی خانواده و روابط والدین با یکدیگر و فرزندان.