تحقیق كالبد شكافي فعاليت مخفيانه خانههاي عفاف در تهران
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)
بخشی از
متن اصلی :
سينا: از چندي پيش كه بحث خانههاي عفاف با واكنشهاي
مثبت و منفي مردم و دستاندركاران به محاق فراموشي سپرده شد، اهميت پديده زنان خياباني
و لزوم ساماندهي مؤثر آن نيز كمتر از گذشته مورد بررسي و دقت نظر متخصصان و مسؤولان
قرار گرفت و به نوعي اين پديده بيشتر از گذشته در جامعه به حال خود رها شد. در اين
راستا، چند حركت فرهنگي به منظور تبيين و بررسي علل و عوامل شيوع اين پديده در قالب
فيلم (فقر و فحشا) و چند فيلم سينمايي كه همچنان در توقيف به سر ميبرند صورت
پذيرفت اما به ظاهر، همه چيز در حد حرف باقي ماند و تنها آمارهاي نگران كننده حاكي
از افزايش پديده زنان و دختران خياباني است كه هر روز پر رنگ تر از گذشته در سطح شهرها
و خيابانها ديده ميشوند. "منصوره محقق "، كارشناس مطالعات زنان، با اشاره
به فعاليت پنهاني خانههايي كه در امر تزويج شرعي فعاليت ميكنند، ميگويد: «فعاليت
اين مكانها كاملاً خزنده است و آنها به گونهاي در سطح شهر پراكنده شده و فعاليت ميكنند
كه بسيار جاي سؤال دارد.»
او ميگويد: «به لحاظ ريختشناسي مكاني،
اين خانهها در چند نوع متفاوت مشغول به كار هستند، دسته نخست خانههايي كه به صورت
تيمي اداره شده و در رأس آنها يك رئيس قرار دارد. چنين خانههايي در برخي مناطق،
با استفاده از پيشرفتهترين ابزارها و امكانات مثل موبايل، كامپيوتر، اينترنت و وسيله
نقليه آماده جابجايي، فعاليت ميكنند و در مناطق جنوبي شهر فعاليت اين مكانها در حد
ابتدايي و با كمترين امكانات موجود است.»
گروههاي انساني مراجعه كننده به
اين مكانها نيز متفاوتند ؛ در زمره اين افراد، زنان آبرومندي هستند كه به علت جدايي
از همسر يا فوت همسر و به واسطه افراد ديگر به اين مكانها معرفي ميشوند.
در ميان تيپهاي خاصي از پسران ازدواج نكرده
و زنان جوان، هم افرادي هستند كه مايلند براي اجتناب از گناه و وسوسههاي شيطاني
نيازهاي خود را از يك راه شرعي كوتاه مدت برطرف كنند .
محقق، با اشاره به زمينههاي شرعي ازدواج
موقت در آيين شيعه ميگويد : روايات و احاديث فراواني در ستايش از ازدواج موقت
در آيين شيعه وجود دارد كه مستمسك فعاليت برخي خانههاي شرعي قرار گرفته است.
در ميان تيپهاي مذهبي و معتقد نيز چنين
اجتماعاتي وجود دارد كه بيشتر شامل جوانان درماندهاي است كه امكان ازدواج نداشته و
مايل به رفتارهاي شرعي بوده و با توصيه افراد خاص به اين مكانها معرفي ميشوند .
وي با تفكيك قائل شدن بين فاحشه گري و فعاليت
شرعي ميگويد: زني كه مبادرت به ازدواج موقت ميكند، الزاماً يك فاحشه يا زن خياباني
نيست، اما يك زن خياباني روسپي از تعاريف مشخص و چارچوب تعريفي خاص برخوردار است.
تا زمانيكه براي زنان تقاضا وجود داشته
باشد، امكان فاحشه گري آنها وجود دارد.وقتي كه دختري يا زن جواني در خيابان
راه ميرود و چندين ماشن براي او بوق ميزند، اين نشاندهنده تقاضاي بالاي مردان است.
این فایل به همراه چکیده ، فهرست مطالب ، متن اصلی و منابع تحقیق با
فرمت word ( قابل ویرایش )
در اختیار شما قرار
میگیرد.
تعداد صفحات :6