تحقيق مصرف گرايي و آسيب هاي آن
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته اقتصاد (آموزش_و_پژوهش)
فهرست
چكيده 1
مقدمه 2
تبیین مفهوم مصرف و مصرف گرایی 5
عوامل بروز و گسترش مصرف گرایی در جامعه 6
برخی از مشکلات تبلیغات بازرگانی که در مصرف زدگی تاثیر دارند، عبارتند از : 7
مضرات مصرف گرایی 9
اصلاح الگوی مصرف 10
نتيجهگيري 11
منابع و مآخذ : 11
چكيده
نظر به اینکه حیات بشری بر عرصه گیتی، وابسته به منابع موجود کره زمین بوده و با توجه به محدودیت دسترسی به این منابع، بحث مصرف و اصلاح الگوی آن از اهمیت ویژه ای بر خور دار است . به ویژه آنکه با گسترش زندگی شهرنشینی و افزایش دامنه فعالیت های تبلیغاتی رسانه های مختلف و تشویق به مصرف بیشتر کالاهای مصرفی، شاهد روند لجام گسیخته ای در مصرف انسانهای معاصر هستیم . نوشتار حاضر می کوشد ضمن بررسی اجمالی در معنا و مفهوم مصرف، مصرف گرایی و اصلاح الگوی مصرف به تبیین برخی عوامل مصرف زدگی جوامع و آفات اسراف و تبذیر منابع خدا دادی پرداخته و اشاره به پاره ای از توصیه های مرتبط اصلاح الگوی مصرف داشته باشد .
مقدمه
صرفه جویی و به عبارت دیگر مدیریت مصرف منابع مبتنی بر آینده نگری، به ضرورتی اجتناب ناپذیر تبدیل شده است ؛ چرا که امروزه حجم جمعیت در سطح جهان گسترش پیدا کرده است . محدودیت منابع در دسترس بشر از یک سو و عدم توزیع متوازن منابع محدود موجود از سوی دیگر ( که بخشی از آن، بنابر عوامل طبیعی و جغرافیایی و تقسیمات کشورها در سطوح مختلف زمین بوده و بخشی دیگر منبعث از عدم توازن قدرت کشورها در تسلط و بهره برداری از این منابع است ) ؛ بر مشکل فوق افزوده است . البته باید در نظر داشت که این امر به هیچ وجه به معنای ناکافی بودن منابع موجود در کره زمین برای ساکنان آن نبوده و نیست . آنچه بشر را از نظر تامین منابع، با چالش روبرو کرده، اسراف کاری و هدر رفتن بسیاری از منابع جهان توسط برخی از ساکنان زمین است . " ژزوئه دو کاسترو" در این باره می نویسد : « نیک می دانیم که نعمت های موجود در کره زمین، برای ساکنان آن کافی است . با این حال می بینیم، گرسنگی پدیده ای جهانی به شمار می رود و بیشتر ساکنان روی زمین از گرسنگی رنج می کشند . گرسنگی را طبیعت به ما تحمیل نکرده است ؛ بلکه خاستگاه این فاجعه، شرایط فرهنگی جامعه های انسانی است » .
استفاده از وسایل تاثیر گذار بر ذهن انسان، برای سودمند یافتن کالاهای تولید شده و در نتیجه اقدام به خرید و مصرف آن، تاثیری بسیار ویرانگر بر تعادل روانی مردم جوامع مختلف گذاشته و از خود بیگانگی و روان پریشی های گوناگونی را در لایه های بسیار گسترده ای از مردم پدید می آورد . این الگوی مصرف اسراف کارانه، ریشه در آز و طمع برخی جوامع انسانی دارد و علاوه بر آلودگی های زیست محیطی، در تامین زندگی بخش زیادی از بشریت، ایجاد مشکل کرده است . و از این رو کنکاش و بررسی ابعاد مختلف مصرف گرایی در جوامع مصرف زده و پرداختن به راه کارهای مقابله با آن، ضمن بررسی چرایی و چگونگی ترویج این فرهنگ نا سالم، ضروری می نماید ؛ لذا این نوشتار بر آن است ضمن تبیین مفهومی این مقوله و برخی مقولات مرتبط، بررسی اجمالی این امور را پیگیری کرده و برخی توصیه های زمینه ساز اصلاح الگوی مصرف را عنوان نماید .