دانلود فایل شناخت و رفتار درماني

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)

بخشی از متن اصلی

فهرست مطالب

چکيده     1

فصل اول : کليات   4

مقدمه     5

بيان مسئله            8

فصل دوم : مباحث نظري     11

تاريخچه 12

شکل گيري و رشد رفتاري درماني      20

کاربرد اوليه اصول رفتاري در زمينه باليني       32

کاربرد فنون کنشگر : تحليل کاربردي رفتاري     40

تکنيکهاي رفتار درماني        48

خاستگاه رويکرد رفتاري      55

فنون سنتي رفتار درماني      60

ارزيابي رفتار درماني          80

پيدايي شناخت درماني          95

رويکردهاي شناختي نسبت به شخصيت            103

مفروضات کلي شناخت درماني           106

تلفيق رويکردهاي شناختي رفتاري       120

ويژگي ها و مفروضه هاي رويکرد شناختي – رفتاري       125

درمان شناختي – رفتاري      134

تکنيکهاي رفتار درمان شناختي           143

پژوهش در زمينه مداخله رفتاري – شناختي        144

پژوهش در زمينه مداخله رفتاري – شناختي و دارويي       147

بنياد علمي درمان رفتاري - شناختي     149

اصول کلي در شيوه هاي درماني شناختي – رفتاري          151

ارزشيابي شناختي – رفتاري 152

سنجش در ارزيابي و درمان شناختي – رفتاري    154

فصل سوم : بحث و نتيجه گيري         155

پيش بيني روندها    156

برايند بحث           157

اصطلاحات مهم     158

فهرست منابع

منابع فارسي         165

منابع انگليسي       167

پيوست    169

مقاله انگليسي (1)

ترجمه

مقاله انگليسي (2)

چکيده

در شيوه هاي رفتار درماني مستقيماً بر رفتار تأکيد مي شد و به تفکر و استدلال فرد کمتر توجه مي شد.

در آغاز درمانگران به اهميت شناخت اعتقاد نداشتند و نگرش محرک – پاسخ سفت و سختي را ترجيح مي دادند. آنها هر ملاحظه اي در مورد اعتقادات و نگرشها را به عنوان بازگشتي به گونه اي از درونگري غير علمي مي دانستند. اما در پاسخ به شواهدي که نشان مي داد عوامل شناختي (يعني افکار شخص، انتظارات و تفسير وي از رويدادها) اهميت تعيين کننده در رفتار شخص دارد، بسياري از رفتار درمانگران تأکيد بر شناخت را هم وارد درمان کردند (بندورا 1986).

رفتار درمان شناختي اصلاح کلي است براي روشهاي درماني که در آنها از فنون تغيير رفتار استفاده مي شود و علاوه بر آن راهکارهاي طراحي شده براي تغيير عقايد ناسازگار نيز به آن فنون الحاق شده است. درمانگر به فرد کمک مي کند که واکنشهاي هيجاني ناراحتي کننده نظير اضطراب و افسردگي را با يادگرفتن شيوه هاي موثر تري براي تفسير و تفکر درباره تجاربش کنترل کند. مثلاً در نظريه شناختي بک در مورد افسردگي، افراد افسرده تمايل دارند رويدادها را از ديدگاهي منفي و خود منتقدانه ارزيابي کنند. آنها شکست را به جاي موفقيت انتظار مي کشند و در ارزيابي عملکردشان تمايل به بزرگ کردن شکستها و کوچک کردن موفقيتهادارند. رفتار درمانگران شناختي در درمان افسردگي، به مراجعان کمک مي کنند که تحريف را در تفکرشان تشخيص دهند و آنها را به واقعيت نزديک کنند.

برنامه رفتاري – شناختي براي کمک به کسي که مي خواهد به بازار هراسي خود غلبه کند، مي تواند شامل آموزش مثبت انديشي همراه با مواجهه زنده باشد. درمانگر به مراجع ياد مي دهد که گفت و گوهاي خودشکنانه دروني را با دستورات مثبت به خود جايگزين کند. رفتار درمانگران شناختي اتفاق نظر دارند که تغيير عقايد فرد براي ايجاد تغييري با ثبات در رفتار مهم است. اغلب اعتقاد دارند که شيوه هاي رفتاري قدرتمند از شيوه هاي کلامي در تأثير گذاري بر فرايندهاي شناختي اند. براي مثال، براي غلبه بر اضطراب صحبت کردن در کلاس، تفکر مثبت مفيد است : «من درس را خوب مي دانم و مطمئن هستم که مي توانم ايده هايم را به طور موثر بيان کنم »؛ «موضوع جذاب است و بقيه بچه ها از آنچه من مي گويم لذت مي برند». اما ارائه موفق سخنراني به يک همکلاسي و دوباره براي گروهي از دوستان نيز احتمالاً از شدت اضطراب کم خواهد کرد. عملکرد موفق احساس مهارت و تسلط ما را افزايش مي دهد . در واقع گفته شده است که همه فرايندهاي درماني موثر به فرد احساس تسلط يا خودکارايي مي دهند.

با مشاهده افراد موفق و مسلط، متقاعد شدن به اين که مي توانيم مشکل را حل کنيم و قضاوت از روي نشانه هاي دروني که، آرام و مسلط هستيم، در ايجاد احساس خود کارايي دخيل است. اما بيشترين احساس کارايي و عملکرد واقعي و احساس تسلط شخص ناشي مي شود. خلاصه اينکه هيچ چيز مثل موفقيت فرد را موفق نمي کند (بندور، 1995).

 

فصل اول

كليات

مقدمه :

اختلالهاي رواني در جوامع انساني بسيار مشهود و فراوان است. در هر طبقه و صنفي، در هر گروه و جمعي، افراد نامتعادل وجود دارند بنابراين در مورد همه اعم از کارگر، محصل، معلم، پزشک، زارع، استاد دانشگاه و غير خطر ابتلا به ناراحتي هاي رواني وجود دارد، به عبارت ديگر هيچ فردي در برابر امراض رواني مصونيت ندارد. پيچيدگي هاي تمدن و مشکلات همراه با آن، فشارهاي رواني ناشي از زندگي اجتماعي، فقر و مشکلات اقتصادي، نابساماني هاي خانوادگي، الگوهاي ناصحيح تربيتي والدين و نظاير اينها عوامل به وجود آورنده اختلال ها و ناهنجاري رواني هستند (شاملو، 1366، ص17).

 

این فایل به همراه چکیده، فهرست مطالب، متن اصلی و منابع تحقیق با فرمت docx در اختیار شما قرار می گیرد.

تعداد صفحات:169

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 2826 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 169

حجم فایل:247 کیلوبایت

 قیمت: 65,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل