پايان نامه بررسی رابطه ی پیشرفت تحصیلی و میزان اضطراب (بررسی رابطه پیشرفت تحصیلی و میزان اضطراب)
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)
فهرست مطالب
تقدیر و تشکر
چکیده
فصل اول
کلیات تحقیق
مقدمه
بیان مسئله
اهمیت- ضرورت مسئله
بیان هدف
بیان فرضیه
تعریف عملیاتی واژه ها
فصل دوم
مطالعه منابع مربوط به موضوع مورد تحقیق
-تاریخچه اضطراب
-تعاریف اضطراب
-اختلاف اضطراب
-ابعاد اضطراب
-درمان اضطراب
-منشا اضطراب
-عوامل موثر در اضطراب
-بررسی فیزیولوژیكی اضطراب
-سببشناسی اضطراب
-علائم جسمانی و روانی اضطراب
-بیان عقاید و نظرات مربوط به موضوع
-پیشینه تحقیق
فصل سوم
روش اجرایی تحقیق
چگونگی اجرای پرسشنامه
ابزار تحقیق
جامعه نمونه
نمونه و روش نمونهگیری
طرح تحقیق
1. متغییر مستقل(اضطراب)
2. متغییر وابسته(پیشرفت تحصیلی)
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل
1. تجزیه و تحلیل اطلاعات
2. توصیف اطلاعات در ر ابطه با فرضیههای صورتبندی شده
فصل پنجم
بحث و نتیجهگیری
بیان مساله ، روش اجرا و یافتهها به صورت خلاصه
نتیجه گیری
جدول شماره 1 : جدول داده های توصیفی
نمودار شماره 1 : جدول داده های توصیفی
نمودار شماره 2 : نمودار داده های توصیفی
جدول شماره 2 : جدول داده های توصیفی كل مقیاسهای فاصله ای در گریسون چند متغییری
جدول شماره 3 : جدول تنظیم شده كه در اینجا معنا دار بدست آمد
جدول شماره 4 : جدول تحلیل واریانس كه در اینجا مدل معنا داری بدست آمد
جدول شماره 4 : جدول بتا
جدول شماره 5 : جدول همبستگی پیرسون بین پیشرفت تحصیلی و احساس گناه
جدول شماره 6 : جدول همبستگی پیرسون بین پیشرفت تحصیلی و تنش ارگی
جدول شماره 7 : جدول همبستگی پیرسون بین پیشرفت تحصیلی و نا ایمنی پارانوئید
جدول شماره 8: جدول همبستگی پیرسون بین پیشرفت تحصیلی و نورزگرایی
فرضیه شماره 4: بین پیشرفت تحصیلی و نورزگرایی داری وجود دارد
جدول شماره 9: جدول همبستگی پیرسون بین پیشرفت تحصیلی و عدم انجام خود.
فرضیه شماره 1
فرضیه شماره 2
فرضیه شماره 3
فرضیه شماره 4
فرضیه شماره 5
پیشنهادات
ضمائم و منابع
فهرست كلیه منابع مورد استفاده
ضمائم
پرسشنامه تست كتل
چكيده:
هدف از اين پژوهش بررسي رابطه بين پيشرفت تحصيلي و اضطراب با خرده مقياسهاي احساس گناه ، تنش گري،نا ايمني پارانوئيد، روان رنجوري و عدم انسجام خود، دربين دانش اموزان مقطع راهنمايي شهر تهران ميباشد . در راستاي جمع اوري اطلاعات براي بررسي رابطه بين دو متغيير از ازمون اضطراب كتل استفاده به عمل امد. و براي تحليل نتايج از روش اماري و گرسيون چند متغييري و براي فرضيههاي فرعي از همبستگي پيرسون استفاده شد، كه نتايج زير بدست امد:
در تعامل پيشرفت تحصيلي و خرده مقياسهاي اضطراب يعني احساس گناه و ناامني پارانوئيد رابطه منفي معناداري وجود داشت .
اما همبستگي بين تك تك خرده مقياسهاي اضطراب و پيشرفت تحصيلي به وضوح در اين پژوهش ديده شده. يعني بين پيشرفت تحصيلي و تك تك خرده مقياسهاي اضطراب رابطه منفي معناداري وجود دارد يعني با افزايش پيشرفت تحصيلي تمامي خرده مقياسهاي اضطراب كاهش مييابد .
كليات تحقيق
1- مقدمه
2- بيان مسئله
3- اهميت- ضرورت مسئله
4- بيان هدف
5- بيان فرضيه
6-تعريف عملياتي واژه ها
الف:مقدمه
اضطراب به منزلهي بخشي از زندگاني هر انسان در همه افراد در حدي اعتدالآميز وجود دارد در اين مرحله به عنوان پاسخي سازش يافته تلقي ميشود. به گونهاي كه ميتوان گفت: «اگر اضطراب نبود همه ما پشت ميزهايمان به خواب ميرفتيم.»
عصر حاضر را عصر اضطراب مينامند زيرا كه در چنين عصري مظاهر اضطراب بسيار فراوان و گستردهاند روانشناسي باليني كامر، 1995 به نقل از دادستان، 1384 (ص 60) اضطراب در دختران بيشتر از پسران مشاهده ميشود زيرا كه دختران لطيفتر و روحي حساستر دارند و زودتر دچار ترس و دلهره ميشوند و در نتيجه آن، اضطراب بيش از اندازه در دختران يافت ميشود. هر چه اضطراب زياد باشد، باعث افت تحصيلي در دختران و هر چه اضطراب كمتر باشد ، باعث پيشرفت تحصيلي آنان ميشود.
بعضي از روانشناسان وجود پديدهاي به نام اضطرابرا در نوجواني متاثر از اثرات وجودي خاص اين دوره مي دانند و اين دوره را دوره فشار و طوفان مينامند. بعضي ديگر اضطراب را اثرات فرهنگ و محيطي خاص ميدانن ، و معتقدنند كه اضطراب در نوجواني متاثر از تربيت آموزشي در فرهنگهاي مختلف ميباشد. در اين عصر بدليل مشغلههاي مختلف ميباشد . در اين عصر بدليل مشغلههاي ذهني و عسلي كه وجود دارد، مردم همگي هميشه در حال استرس و تنش به سر ميبرند.
ب: بيان مسئله:
بندرت اتفاق ميافتد كه در خلال فرايند نوجواني بحرانهاي اضطراب مشاهده نشود. گاهي اين اضطراب به طور ناگهاني در زماني به صورت تدريجي ظاهر ميشود ، گاهي فراگير است و زماني هم به احساس مبهم و پراكندگي محدود ميگردد.
فقدان اضطراب ممكن است ما را با مشكلات و خطرات قابل ملاحضهاي مواجه كند.
اضطراب كه ما را وا ميدارد براي معاينه كلي به پزشك مراجعه كنيم و ياد در يك جاده لغزنده رانندگي كنيم بدين ترتيب زندگي طولانيتر داشته باشيم.
يكي از سولات كه هميشه در ذهن محقق است اضطراب امتحان بوده ، بخصوص وقتي كه دانشآموز را به عنوان يك «مچگيري» از سوي معلم تلقي مي كند و يا در زماني كه شيوههاي مواجهه با موفقيت را نيافته است. و حال سوال مهمي در اين زمينه براي بيان بيشتر مسئله مطرح ميكنيم كه : آيا بين پيشرفت تحصيلي و اضطراب دانشآموز رابطه اي وجود دارد؟
ج: اهميت و ضرورت مسئله:
با توجه به اين كه اضطراب يك حالت هيجاني است بايد توجه كرد كه بين پيشرفت تحصيلي يا افت تحصيلي دانشآموزان هم تاثير دارد با خير؟، چه عاملي باعث اضطراب ميشود؟
_ اين اضطراب از ابتدا وجود داشته يا با گذشت زمان بوجود آمده؟
_ آيا بچهها همانطور كه بزرگ ميشوند. اضطرابشان هم افزايش مييابد و يا اضطراب در يك حدي باقي ميماند؟ چه قدر در پيشرفت و افت كارهايشان موثر است؟
از فوايد اين تحقيق اين است كه والدين و اوليا مدارس اضطراب فرزند و دانشآموزان خود را شناسايي كرده و در پي درمان آن برآيند و همچنين از روشها و تكنيك هاي مختلفي براي درمان آنها استفاده كنند.
د: هدف تحقيق:
هدف اصلي تحقيق حل يك مساله يا پاسخگويي به يك سوال دستيابي به روابط علت و معلول بين متغيرهاي پژوهش. تحقيق نبايد تكرار كار در ديگران باشد و تحقيق نياز به صبر و شكيبايي دارد . در تحقيق خود استفاده كند.
همانطور كه ميدانيم اضطراب ، كليد و زير بناي ناراحتيها و بيمكاريهاي رواني بشمار ميرود. بعضي از روانشناسان از جمله مارگارتميد ، اضطراب را اثرات فرهنگ و محسطي خاص ميداند و معتقد است اضطراب در نوجواني متاثر از نوع تربيت آموزشي در فرهنگهاي مختلف ميباشد.
وانسانليهاي وجود پديدهي اضطراب را در نوجواني متاثر از اثرات وجودي خاص اين دوره ميداند.(جهرمي،1386 ص11)
هدف از انجام اين تحقيق مطالعه رابطه اضطراب با پيشرفت تحصيلي دانشآموزان دختر مقطع راهنمايي شهر تهران ميباشد.
فرضيات تحقيق:
بين پيشرفت تحصيلي دانشآموزان و خرده مقياسهاي اضطراب (احساس گناه تنشارگي ، ناايمني پارانوئيد و عدم خود رابطهي معناداري خود دارد)
1/ بين پيشرفت تحصيلي و تنشارگي رابطهي معناداري وجود دارد.
2/بين پيشرفت تحصيلي و احساس گناه رابطهي معناداري وجود دارد.
3/بين پيشرفت تحصيلي و نا امني پارانوئيد رابطهي معناداري وجود دارد.
4/بين پيشرفت تحصيلي و روان رنجوري رابطهي معناداري وجود دارد.
5/بين پيشرفت تحصيلي وعدم انسجام خود رابطهي معنا داري وجود دارد.
و:تعريف عملياتي واژهها:
متغييرهايي نظير هوش و اضطراب كه در نزدافراد داراي تعاريف متفاوتي است،بايستي با توجه به شيوهاي كه مورد اندازهگيري قرار گيرند و اين عمل با عنايت به هدف تحقيق انجام مي شود ، تعريف مشخص شوند چنين تعريفي را عملياتي يا كاربردي مينامند.(روش تحقيق،دكتر دلاور-علي)
به طور كلي تعريف عملياتي به تعريفياطلاق ميشود كه از طريق ان به يك مفهوم يا سازه ، با مشخص كردن عملياتي كه براي اندازهگيري ان لازم است، معني دار ميشود.(دكتردلاور-علي)
اضطراب:Anxiety
عبارت است از:ترس از يك عامل ناشناخته و نامعلوم كه موجب پريشاني فكر وگاه بروز علايم احساس خطر از جمله تپش قلب و رنگ پريدگي نيز مي شود.