پايان نامه بررسي ساختار داستاني و عناصر داستان وقت سايهها از محمود فلكي
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته ادبیات (آموزش_و_پژوهش)
اين پايان نامه ثبت شده بوده و در صورت نارضايتي صاحب اثر، فايل پاك خواهد شد.
فصل اول ز
چكيده ح
سؤالهاي تحقيق 1
فرضيات تحقيق 1
پيشينهي تحقيق 2
روش تحقيق 3
معرّفي مختصر نويسنده 4
آثار فلكي 4
اشعار 4
داستان 5
نقد و پژوهش 5
ترجمه 6
فصل دوّم 8
مقدمه 9
تاريخچه ساختار 10
عناصر ساختار 14
1- شروع 14
2- ناپايداري يا گره افكني 15
3- بحران 18
4- گسترش 19
5- تعليق 19
6- نقطهي اوج 20
7- گرهگشايي 21
8- پايانبندي 26
فصل سوّم 28
بررسي عناصر ساختار رمان وقت سايهها 28
1- شروع رمان وقت سايهها 29
2- ناپايداري و كشمكش در وقت سايهها 30
3- بحرانِ وقت سايهها 31
4- بررسي گسترش در وقت سايهها 32
5- تعليق در وقت سايهها 33
6- بررسي نقطهي اوج وقت سايهها 34
7- گرهگشايي وقت سايهها 35
8- پايانبندي رمان سايهها 36
فصل چهارم 37
عناصر داستان 37
عناصر داستان 38
1- موضوع 38
2- درون مايه 39
3- زمينه 40
4- لحن 42
5- ضرباهنگ 44
6- فضا و جو 45
7- شخصيت 46
8- ديدگاه 50
9- زبان 51
10- سبك 52
11- تكنيك 53
فصل پنجم 54
بررسي عناصر داستان رمان وقت سايه ها 54
1- موضوع رمان وقت سايه ها 55
2- بررسي درون مايه يا مضمون وقت سايهها 55
3- زمينهي وقت سايهها 56
4-لحن وقت سايه ها 57
5-بررسي ضرب آهنگ در وقت سايه ها 58
6- فضاي وقت سايه ها 59
7- شخصيت در وقت سايه ها 60
8- ديدگاه وقت سايه ها 62
9- زبان در وقت سايه ها 63
10- سبك در وقت سايه ها 64
11- تكنيك در وقتسايهها 65
فصل ششم 66
فصل پاياني 66
قدم به قدم با وقتسايهها 67
نتيجه 73
فهرست منابع 75
چكيده
نويسنده در اين مقاله بر اين بوده است كه به بررسي ساختار داستان و عناصر داستاني رمان وقت سايهها از محمود فلكي بپردازد.
زواياي مختلف را مرود مطالعهي موشكافانه قرار داده است. در اين پژوهش از روشمطالعهي كتابخانهاي و استدلال نويسنده استفاده شده است.
نويسنده كوشيده با مطالعهي آثار چند به سؤالات مطرح شده پاسخ دهد. در مورد ساختار و عناصر داستان سخن به ميان آمده است.
هر رماني دنياي خيالي خود را ميآفريند و هدف نهايي هر رماننويسي اين است كه خواننده تمايل پيدا كند وارد اين دنياي خيالي شود و آن را از نزديك بكاود.
اجزاي تشكيل دهندهي اين دنياي خيالي عبارتند از : شخصيتها، رويدادها، مكان وقايع و كشمكشي كه در روابط بين شخصيتها شكل ميگيرد و البته حال و هواي داستان.
نويسنده به بررسي اين زوايا در رمان «وقت سايهها» وارد شده و در اين بررسي از روش خوانش تحليليِ رمان استفاده كرده است.
كليد واژگان : ساختار داستان، عناصر داستان، دنياي خيالي، خوانش تحليلي.
سؤالهاي تحقيق
1- آيا ساختار داستان با فرم داستان يكي هستند؟
2- آيا سبك نوشتن «وقت سايهها» مختصّ سبك عام است يا خاص؟
3- آيا «جريان سيال ذهن» در اثر نامبرده يك مكتب ادبي محسوب ميشود؟
4- استفاده از زبان محاوره در اثر فلكي چه كاركردي دارد؟
فرضيات تحقيق
1- ساختار داستان دروني است و كمي با فرم تفاوت دارد. زيرا فرم داستان امري بيروني است.
اين دو با يكديگر در ارتباطاند اما دقيقاً يك چيز نيستند.
ساختار بيشتر شبيه به مصالح داخلي ساختمان شما است، اما فرم به دنبال آن است كه بداند اين ساختار چه چيزي به وجود آورده است.
2- در بررسي سبك شناختي ادبياتداستاني، سبك دست كم دو معنا را به خود اختصاص ميدهد:
الف: سبك در معناي عام، سبك در معناي عامِ كلمه، وحدتي است كه در كلمه، وحدتي است كه در كل اثر يا آثار يك مؤلّف ديده ميشود و ويژگيهاي غالب و مشترك اثر يا آثار يك مؤلف را تشكيل ميدهد.
ب: سبك در معناي خاص، در اين معنا نحوهي كاربرد زبان است كه انديشههاي مؤلف را به مخاطب منتقل ميكند. نظر نويسنده بر اين است كه سبك محمود فلكي بيشتر در سبك عام و كمتر در سبك خاص ظاهر ميشود.
3- «جريان سيال ذهن» سبك نويني در داستاننويسي است كه در آن، بر خلاف شيوهي كلاسيك، نقش نويسنده به حداقل ممكن ميرسد و در واقع داستاننويس در جايگاه ناظر و رابطي بيطرف، ميكوشد تا با ثبت و ضبط تمامي حالات جزر و مد ذهن شخصيتهاي داستان، افكار و عواطف آنها را به طور مستقيم و بدون هرگونه سانسور در اختيار خواننده قرار دهد.
اما بايد توجه داشت كه «جريان سيال ذهن» يك مكتب ادبي مستقل محسوب نميشود، بلكه بر تكنيكروايي دلالت دارد و در عين بهرهگيري و دستاوردها و آموزههاي مكاتب ياد شده، تركيبي مستقل از آنهاست.
4- استفاده از زبان محاوره دو كاركرد اساسي در داستان نامبرده دارد كه عبارتند از :
همذات پنداري: استفاده از زبان محاوره براي همذات پنداري خواننده با قهرمان داستان است. از نمونههاي موفق استفاده از زبان محاوره، مونولوگ طولانييي است كه راوي با عكسهاي يازده تا پانزدهسالگي خود دارد و ميخواهد از آن خاطرات اعتراف بگيرد.
شخصيتپردازي: وظيفهي ديگري كه زبان محاوره در داستان فلكي ايفا ميكند، در شخصيتپردازي نمود پيدا ميكند، مثلاً براي وارد كردن تيپهاي «لج حسن» يا «مش قدرت» و تمايز آنها از شخصيتهاي ديگر داستان، جملاتي را با عبارت محوارهاي عاميانه در دهان اين تيپها ميگذارد.
پيشينهي تحقيق
دربارهي رمان «وقت سايهها» چندين نقد از سوي نويسندگان و منتقدين ايراني نوشته شده كه در سايتهاي مختلف مطرح شده كه نويسنده برخي از نقدها را مورد رمان مذكور بازگو كرده است.
«رمان سايهها يكي از بهترين داستانهايي است كه در خارج از ايران نوشته شده است».
حورا ياوري «مصاحبهي مجله زنان»
«سايهها را هرچه بيشتر خواندم و هرچه بيشتر رفتم عالي بود».
محمد رحيم اخوت
سایهها، رمانی است تازه از محمود فلکی، که به سبکی نوین و نثری داستانی به نگارش درآمده و شیوهي نگرش به حوادث در آن، شیوهای آزاد است.
داستان از ابتدا تا پایان، ضرورتاً یکنواخت ادامه نمییابد بلکه راوی پس از اشاره به رویدادهایی، که با مطبوعیتی ساده در کلام و صمیمی شیرین در بیانِ خاطرهها به همراهاند، هرچند گاه باز میگردد و با قریحهای سرشار از اشارههای عاطفیِ زبان، بخشهای نخستین را دوباره باز میگوید.
نویسنده که از زبان راوی سخن میگوید، شخصیتهای رمان را در بزنگاههای مناسب به خواننده معرفی میکند.
او با خلق تراژدیها و بیان حوادث، سرگرم نمیکند، لذت نمیبخشد، اندرز نمیدهد، به تبلیغ نمی پردازد و ضرورتاً برآن نیست که پیامی خاص به خواننده بدهد.
نویسنده در سایهها از زبان راوی، تنها ارزشهای پنهان در وجود ِ آدمها، پرداخت مضامین، زبان داستان، تعریف اشیا و شیوهی نگرش به آنها را نشان میدهد و هنرش، احساس درکیست که در ما میآفریند و این یعنی، ارزش داستان.
(بهرام سپاسگزار سیمرغ، 1377)
روش تحقيق
نويسنده با مطالعهي آثار تحقيقاتي و نمونههايي از كتاب نقد ادبيات به بررسي آثر نامبرده به روش كتابخانهاي و با استفاده از راه برد تحليل و توصيف بر پايهي مستندات موجود كوشيده يك مقالهي مستند و قابل اعتماد ارائه دهد كه نام منابع در بخش فهرست منابع گنجانده شده است.
معرّفي مختصر نويسنده
محمود فلكي متولد اول خرداد 1330 (1951) رامسر، فعاليت ادبي را در سال 1351 با چاپ شعر در مجلهی "فردوسی" و سپس "نگین" آغاز کرد.
در ایران، در رشتههای شیمی و کتابداری تحصیل کرد و ویراستار دانشگاه آزاد در تهران و همچنين کتابدار هم بود.
در سال 1362 (1983) به آلمان مهاجرت کرد. در آلمان، در رشتههای زبان و ادبیات آلمانی و ایرانشناسی تحصیل کرده است.
فعالیتِ ادبی فلکی پهنههای شعر، داستان و نقد و پژوهش را دربرمیگیرد، که تاکنون 21 کتاب از او منتشر شده است.
دو مجموعه شعر و داستان و رمان «سايهها»ي او به زبان آلماني و پارهاي از شعرهايش به انگليسي و سوئدي منتشر شدهاند.
فلکی بین سالهای 1376 و 1378 سردبیر «سنجش»، گاهنامهی نقد و تئوری ادبی و بررسی کتاب در آلمان بوده است.
محمود فلکی اکنون زبان و ادبیات تدریس میکند. او با همکاری زبانشناسِ آلمانی، خانم دکتر کارین افشار، دو جلد کتابِ درسی نیز برای آلمانیزبانها تألیف کرده است.
آثار فلكي
اشعار
1.داس برپیکر گندم. تهران: نشر گارسه، 1359
2. انسان، آرزوی برنیامده. آلمان: سرو، 1366
3. زمزمههای گُم. آلمان: نوید، 1369
4. بر بالِ لحظهها (نوار شعر). استرالیا: 1370
5. واژگان تاریک. تهران: صدا، 1373
6. پرسه در رؤیا (نوار شعر). آلمان: پویا، 1374
7. پچپچههای بیصدا. به دو زبان آلمانی و فارسی. آلمان: 1374
8. آخرین کتابِ شعر. آلمان: سوژه، 1378
9. صدایی از دورها و صخره ها. آلمان: 1387
داستان
1. پرواز در چاه (داستانهای کوتاه). آلمان: نوید، 1366
2. گُم. (داستانهای کوتاه به آلمانی. مترجم: کاوه پرند). آلمان: 1371
3. خیابان طولانی. سوئد: باران، 1371
4. داستانهای غربت (گردآوری و تدوین). آمریکا: کتاب پر، 1371
5. سایهها. آلمان: آوا، 1376. ترجمهی آلمانیِ سایهها مترجم: بهزاد عباسی.
6. مرگِ دیگرِ کارولا. سوئد: باران
نقد و پژوهش
1. موسیقی در شعر سپید فارسی. آلمان: نوید، 1368
2.نگاهی به شعرِ نیما. تهران: مروارید، 1373
3. نقطهها (مجموعه مقالهها). آلمان: سنبله، 1375
4. سلوک شعر. تهران: محیط، 1378
5. نگاهی به شعرِ شاملو. تهران: مروارید، 1379
6. روایتِ داستان ( تئوریهای پایهایِ داستاننویسی). تهران: بازتابنگار،1382
7. بیگانگی در آثار کافکا و تأثیر کافکا بر ادبیات مدرن فارسی. تهران: بازتاب نگار، 1387
ترجمه
1. تجارت برده (اثرِ مانتفیلد). تهران: گوتنبرگ
مختصر داستان
اين رمان، داستان فروپاشي يك خانوادهي خرده مالك در يكي از روستاهاي شمال ايران (جوردي- رامسر) در دههی چهلِ شمسي است که پیرامون یک قتل شکل میگیرد.