تاریخچه تایپوگرافی در ایران و جهان
بخشی از متن اصلی
فهرست مطالب
مقدمه
تايپوگرافي
تايپوگـرافي در ا یران و جهان
تایپوگرافی در ایران
تایپوگرافی و ارزشهای بصری حروف
مصاحبه ای با استاد قباد شیوا
تحلیل استاد احصایی از تایپوگرافی در ایران
تایپوگرافی شورشی (تایپوگرافی در جهان)
نتیجه گیری
منابع:
تاریخچه تایپوگرافی در ایران و جهان
مقدمه
گسترش شهرنشيني و جوامع بشري در ابتداي قرن بيستم و به وجود آمدن فرهنگ مصرف، كاركرد و رسالت بسياري از هنرها در خدمت مصرف قرار گرفت اما چيزي كه در اين ميان بسيار مهم است، مطرح شدن بسياري از هنرها بهعنوان يك «رسانه» است.
نگاه مقدس، عارفانه و تزئيني به هنر، بعد از اين دوره، ناگهان تبديل به نگاهي صنعتي و كاربردي در امور زندگي و اجتماعي ميشود.
زماني كه هنرمند نقاش به كمك كارخانجات و توليديهاي صنعتي براي به تصوير كشيدن محصول آنان ميآيد، مردم برسرچهارراهها و خيابانها و ميادين شهرها شاهد بمباران اطلاعاتي توسط «اعلانها» ميشوند تا بهوسيله آنها اطلاعاتي را در مورد كالاي مورد نياز خود دريابند. بمباراني كه به وسيله روساي كارخانجات با بهره از هنر هنرمند جهت فروش بهتر و بيشتر محصول صورت ميگيرد. در اين ميان رقابت بر سر «زيبايي» شدت مييابد.
اما گسترش دامنه مفاهيم و نيز كمرنگ شدن مرز ميان هنرها، همچنين افزايش توليد و تقاضا، رويكرد و انتظارات از تبليغات را تغيير ميدهد.
بازار مصرف جهاني با فرهنگها و زبانهاي متفاوت هنرمند را بر آن داشت تا به زباني مشترك دست يابد تا به وسيله آن هر شخصي و در هر جايي از دنيا بتواند به راحتي با آن ارتباط برقرار نمايد.
در كنار «صنعت» گسترش مفاهيم اجتماعي نيز يكي ديگر از دلايل فراگيري «تبليغات شهري» است. اين گستردگي ميتواند يكي از دلايل سادهشدن و اصطلاحا «استيليزه» كردن عناصر بصري براي ارائه بياني ساده و فراگير باشد و اينجاست كه هنر و بهطور واضح از نظر نگارنده؛ «گرافيك» بهعنوان «رسانه» مطرح میشود و اهميت پيدا ميكند.
نكته مهم اين است كه يكي از با اهميتترين وسيلههاي ارتباطي و ابزارهاي انتقال پيام، «زبان» است و يكي از مهمترين و قديميترين گونههاي آن «زبان تصوير» است. زماني كه انسان اوليه در غار براي ثبت موضوعي، شكل ظاهري آن را بر روي ديوار ترسيم ميكند، همان انسان با گذشت زمان هنگامي كه مفاهيم بيشتر و گستردهتر و در عينحال پيچيدهتر ميشود، يكسري علائم تصويري بهوجود ميآورد كه پايهگذار «خط» است.
زمانيكه در ابتداي قرن بيستم، هنرمند نقاش براي معرفي يك محصول، حروف را در كنار تصوير قرار ميدهد، در حقيقت به بعد زيبايي، اطلاعات و برقراري ارتباط نيز ميافزايد كه برقراري ارتباط رسالت اصلي «رسانه» است.
این فایل به همراه چکیده، فهرست مطالب، متن اصلی و منابع تحقیق با فرمت docx(قابل ویرایش) در اختیار شما قرار
می گیرد.
تعداد صفحات: 75
فهرست مطالب
مقدمه
تايپوگرافي
تايپوگـرافي در ا یران و جهان
تایپوگرافی در ایران
تایپوگرافی و ارزشهای بصری حروف
مصاحبه ای با استاد قباد شیوا
تحلیل استاد احصایی از تایپوگرافی در ایران
تایپوگرافی شورشی (تایپوگرافی در جهان)
نتیجه گیری
منابع:
تاریخچه تایپوگرافی در ایران و جهان
مقدمه
گسترش شهرنشيني و جوامع بشري در ابتداي قرن بيستم و به وجود آمدن فرهنگ مصرف، كاركرد و رسالت بسياري از هنرها در خدمت مصرف قرار گرفت اما چيزي كه در اين ميان بسيار مهم است، مطرح شدن بسياري از هنرها بهعنوان يك «رسانه» است.
نگاه مقدس، عارفانه و تزئيني به هنر، بعد از اين دوره، ناگهان تبديل به نگاهي صنعتي و كاربردي در امور زندگي و اجتماعي ميشود.
زماني كه هنرمند نقاش به كمك كارخانجات و توليديهاي صنعتي براي به تصوير كشيدن محصول آنان ميآيد، مردم برسرچهارراهها و خيابانها و ميادين شهرها شاهد بمباران اطلاعاتي توسط «اعلانها» ميشوند تا بهوسيله آنها اطلاعاتي را در مورد كالاي مورد نياز خود دريابند. بمباراني كه به وسيله روساي كارخانجات با بهره از هنر هنرمند جهت فروش بهتر و بيشتر محصول صورت ميگيرد. در اين ميان رقابت بر سر «زيبايي» شدت مييابد.
اما گسترش دامنه مفاهيم و نيز كمرنگ شدن مرز ميان هنرها، همچنين افزايش توليد و تقاضا، رويكرد و انتظارات از تبليغات را تغيير ميدهد.
بازار مصرف جهاني با فرهنگها و زبانهاي متفاوت هنرمند را بر آن داشت تا به زباني مشترك دست يابد تا به وسيله آن هر شخصي و در هر جايي از دنيا بتواند به راحتي با آن ارتباط برقرار نمايد.
در كنار «صنعت» گسترش مفاهيم اجتماعي نيز يكي ديگر از دلايل فراگيري «تبليغات شهري» است. اين گستردگي ميتواند يكي از دلايل سادهشدن و اصطلاحا «استيليزه» كردن عناصر بصري براي ارائه بياني ساده و فراگير باشد و اينجاست كه هنر و بهطور واضح از نظر نگارنده؛ «گرافيك» بهعنوان «رسانه» مطرح میشود و اهميت پيدا ميكند.
نكته مهم اين است كه يكي از با اهميتترين وسيلههاي ارتباطي و ابزارهاي انتقال پيام، «زبان» است و يكي از مهمترين و قديميترين گونههاي آن «زبان تصوير» است. زماني كه انسان اوليه در غار براي ثبت موضوعي، شكل ظاهري آن را بر روي ديوار ترسيم ميكند، همان انسان با گذشت زمان هنگامي كه مفاهيم بيشتر و گستردهتر و در عينحال پيچيدهتر ميشود، يكسري علائم تصويري بهوجود ميآورد كه پايهگذار «خط» است.
زمانيكه در ابتداي قرن بيستم، هنرمند نقاش براي معرفي يك محصول، حروف را در كنار تصوير قرار ميدهد، در حقيقت به بعد زيبايي، اطلاعات و برقراري ارتباط نيز ميافزايد كه برقراري ارتباط رسالت اصلي «رسانه» است.
این فایل به همراه چکیده، فهرست مطالب، متن اصلی و منابع تحقیق با فرمت docx(قابل ویرایش) در اختیار شما قرار
می گیرد.
تعداد صفحات: 75
دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته معماری (آموزش_و_پژوهش)
تعداد مشاهده: 2358 مشاهده
فرمت فایل دانلودی:.zip
فرمت فایل اصلی: word
تعداد صفحات: 75
حجم فایل:19,843 کیلوبایت