مهندسى مالى و طراحى ابزارهاى مالى جديد
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته اقتصاد (آموزش_و_پژوهش)
عنوان: مهندسى مالى و طراحى ابزارهاى مالى جديد
قالب: Word
تعداد صفحات: 23
علاوه بر اوراق بهاءدار يادشده اوراق بهاءدار ديگرى نيز وجود دارند که در سالهاى گذشته و به دنبال تعيير و تحولات بازارهاى مالى ابداع شدهاند. تحولاتى که از پيامدهاى مقرراتزدائى از بازارهاى سرمايه بود و در اثر آن، شرکتها اقدام به انتشار اوراق بهاءدار بسيار متنوعى کردند که تا آن زمان سابقه نداشت و بازار اين کشورها هر روز با گونه جديدى از اوراق بهاءدار روبهرو شد؛ اقتصاد غرب در اواخر دهه ۱۹۷۰ و دهه ۱۹۸۰ با تورم بسيار بالائى روبهرو شد؛ که از پيامدهاى افزايش قيمت نفت در سال ۱۹۷۳ بود و سبب شد تا اقتصاد کشورهاى غربى با ضربهاى سهمگين و تورمى دو رقمى ـ حدود ۱۵ درصد ـ روبهرو شود.
البته اين اندازه از تورم در جامعه ما چشمگير نيست. در حالىکه در کشورهاى غربى رويدادى غيرمنتظره است و بسيارى از شرکتها را براى تأمين مالى به بازارهاى مالى و بهويژه بازار اوراق قرضه روانه کرد؛ زيرا اوراق قرضه اوراق بهاءدارى است که نرخ بهره آن در زمان انتشار مشخص مىشود و اين نرخ بهره تا زمان سررسيد ثابت است و در نتيجه چنانچه پس از انتشار اوراق قرضه نرخ تورم در جامعه افزايش يابد، خريداران قبلى اوراق قرضه متضرر مىشوند؛ زيرا زمانىکه تورم افزايش مىيابد، قدرت خريد پول کاهش پيدا مىکند و چون در اين زمان شرکتها به پول نياز داشتند ـ ولى بهدليل نگرانى از کاهش ارزش پول، سرمايهگذاران استقبالى براى خريد اوراق قرضه نکردند ـ لذا شرکتها دست به انتشار اوراق قرضه با بهره شناور زدند؛ يعنى اوراق قرضهاى که نرخ بهره آنها از پيش تعيين نمىشود. و بهره آن تابعى از نرخ تورم در سالهاى آينده است.